NordVPN, ett ledande cybersäkerhetsföretag, släpper en ny undersökning om cyberbrott och förekomsten av dessa.
Den nya undersökningen visar att inget mindre än två tredjedelar, närmare bestämt 64 procent, av svenskar under de senaste två åren utsatts för någon form av cyberbrott.
”Olika form av cyber- och e-handelsbedrägerier förekommer allt oftare och det finns tyvärr inga tecken på att utvecklingen är på väg att vända. Vi som användare behöver därför ta ett allt större ansvar i att trygga oss själva och vår personliga information på nätet,” Adrianus Warmenhoven, cybersäkerhetsrådgivare på NordVPN.
Hur bedrägerier på webben är utformade kan skilja stort, men gemensamt för cyberbrotten är att försöka lura användare på pengar och personlig information. Undersökningen visar att de vanligaste typerna av bedrägeriförsök som svenskar utger sig ha utsatts för är falska inloggningssidor (34%), leveransbedrägerier (29%) och falska kundtjänstsamtal (27%), där bedragare utger sig för att vara en representant från en bank eller annat företag.
Medan en klar majoritet uppger att de varit måltavlor för ett eller flera cyberbrott är det lyckligtvis färre det fått konsekvenser för, men andelen är långt ifrån försumbar. Av de tillfrågade uppger 12 procent att de förlorade pengar till följd av ett bedrägeri och 10 procent att det påverkat dem negativt psykiskt. Som ett led i detta svarar 4 procent att incidenten hade en negativ inverkan på en nära relation, och 6 procent vill inte berätta vilka konsekvenserna blev av cyberbrottet.
Det talas ofta om att människor väljer att inte rapportera in olika typer av brott de utsatts för, något som bekräftas av undersökningen. En tredjedel (34%) anger att de valde att inte rapportera in händelsen. Av dessa uppger 33 procent att de trodde de kunde hantera den uppkomna situationen på egen hand, en fjärdedel (24%) att det ändå inte skulle göra någon skillnad och en femtedel (19%) att de inte visste var de skulle vända sig för att rapportera incidenten.
”Det finns ett mörkertal i hur många som faktiskt råkar ut för cyberbrott och det blir tydligt i undersökningen som visar att långt ifrån alla anmäler när någonting inträffat. När vi utsätts för cyberbrott är det viktigt att de rapporters in, särskilt när det fått konkreta konsekvenser som att bedragaren fått tag på pengar och personlig information,” fortsätter Warmenhoven.
Företag har länge kunnat försäkra sig mot cyberbrott och sedan en tid tillbaka finns denna typ av försäkringar även tillgängliga för privatpersoner, något som många inte vet. Av respondenterna är det endast 22 procent som svarade att de har kännedom om cyberförsäkringar för privatpersoner och så lite som 4 procent att de har en försäkring som i någon utsträckning täcker incidenter vid cyberbrott.
Hur man bygger ett starkt cyberförsvar
Adrianus Warmenhoven, cybersäkerhetsrådgivare på NordVPN, ger fem tips till internetanvändare för att förbättra sin cybersäkerhet online.
1 .Lär dig upptäcka nätfiske. Nätfiske, phishing, via e-post och SMS är vanliga orsaker till att enheter infekteras med skadlig kod. Det är viktigt att lära sig känna igen tecknen på phishing.
2. Använd starka lösenord. Lång, komplexa och unika lösenord skyddar användarnas många konton. Använd en lösenordshanterare för att hålla koll på alla lösenord.
3. Använd multifaktorautentisering (MFA). Stärk säkerheten för konton genom att aktivera MFA, vilket ger ett extra skyddslager för verifiering vid inloggning.
4. Utbilda dig om cybersäkerhet. Löpande lärande ger möjligheten att fatta välgrundade beslut om hur man skyddar sin tillvaro på nätet.
5. Teckna en cyberförsäkring. Oavsett hur försiktig man är kan olyckan vara framme och då är det bra med en cyberförsäkring. Här erbjuder bland annat NordVPN ett alternativ med sitt Ultimat-abonnemang, där en försäkring som ersätter upp till 50 000 kronor vid cyber- och e-handelsbedrägerier ingår.
Metodik
Undersökningen beställdes av NordVPN och genomfördes av det externa företaget Cint under perioden 30 juli till 8 augusti 2024. Undersökningens målgrupp var invånare i Sverige i åldrarna 18–74 år (nationellt representativt). Urvalet togs från nationella internetanvändare, och kvoter sattes för ålder, kön och bostadsort. Totalt deltog 1 000 personer i undersökningen.
Om NordVPN:
NordVPN är världens mest avancerade VPN-tjänsteleverantör och används av miljontals användare världen över. NordVPN tillhandahåller dubbel VPN-kryptering och Onion Over VPN och garanterar integritet utan spårning av användarnas aktiviteter. En av produktens huvudfunktioner är Threat Protection Pro, som blockerar skadliga webbplatser, skadlig programvara under nedladdningar, trackers och annonser. Den senaste tjänsten från Nord Security-teamet är Saily – en ny global eSIM. NordVPN är mycket användarvänligt, erbjuder ett av de bästa priserna på marknaden och har över 6 200 servrar i 111 länder.