Undersökning: Svenska företag inte redo för AI-baserat sök

Undersökning: Svenska företag inte redo för AI-baserat sök

Publicerat av: Redaktionen

AI-driven informationsinhämtning (AI Discovery) medför att AI-motorer, snarare än människor, bestämmer vad på webben som får uppmärksamhet.

I takt med att konsumenter i allt högre grad förlitar sig på dessa AI-plattformar för att hitta, sammanfatta, rekommendera och fatta beslut riskerar varumärken som inte anpassar sitt innehåll att bli osynliga för kunderna.

En ny undersökning från martech-företaget Optimizely visar att det finns en stor klyfta mellan konsumentbeteende och hur förberedda företagen är. Studien, där mer än 1 000 marknadsföringschefer globalt, varav 200 svenska, samt 1 300 konsumenter, varav 250 svenska, tillfrågades, avslöjar att 52 % av de svenska marknadsförarna tror att klickfria kundresor kommer att bli normen inom det närmaste året, medan endast 28 % känner sig väl förberedda för denna nya verklighet.

– Om företag inte optimerar webbplatsen för AI blir den osynlig. Konsumenter använder AI-plattformar som en ingång till internet och fattar köpbeslut utan att någonsin varit på din webbplats. Och medan marknadsförare diskuterar hur mycket prioritet GEO ska få, så jämförs, och potentiellt avfärdas, deras varumärken redan av algoritmer. De företag som snabbast förstår och agerar på detta blir vinnare, säger Tara Corey, marknadschef på Optimizely.

Beredskapsklyftan: Svenska marknadsförare vet att AI är på väg, men få vidtar åtgärder

• Endast 29 % av de svenska marknadsförarna rankar generativ motoroptimering (GEO) som en av de tre högsta prioriteringarna under de kommande 6–12 månaderna, trots att 49 % av konsumenterna redan nu använder AI-verktyg som ChatGPT för att útvärdera produkter och tjänster. Globalt är andelen marknadsförare som rankar GEO som en topp tre-prioritering 39%. Förändringen är ännu tydligare bland yngre konsumenter. I åldern 18–44 är man tre till fyra gånger mer benägen att använda AI dagligen för att undersöka produkter än de över 55 år.
• 85 % av de svenska marknadsförarna har liten eller ingen tilltro till hur deras varumärke visas i AI-sammanfattningar, men ändå säger 35 % av de svenska konsumenterna att de skulle lita på en AI-genererad sammanfattning utan att besöka varumärkets webbplats. Dessutom har nästan en tredjedel av de svenska konsumenterna (27 %) redan gjort ett köp baserat enbart på ett AI-genererat svar, och av dessa köpare var 96 % nöjda med vad de köpte.

Varumärkesigenkänning är fortfarande viktigt

Undersökning: Svenska företag inte redo för AI-baserat sök• Nästan en tredjedel av konsumenterna (32 %) uppger att de är mer benägna att lita på en AI-genererad produktsammanfattning om den kommer från ett varumärke de redan känner till, medan ytterligare 32 % värdesätter en blandning av varumärkes- och produktinformation, och 14 % säger att tydliga och korrekta produktdetaljer räcker för att skapa förtroende.

Utmaningen för marknadsförare är att se till att deras varumärken representeras korrekt och positivt i dessa AI-genererade sammanfattningar, särskilt eftersom konsumenterna i allt högre grad förlitar sig på dem för att fatta köpbeslut. Endast 15 % av de svenska marknadsförarna är mycket säkra på att dessa sammanfattningar korrekt återspeglar deras varumärke eller innehåll.

Marknadsförare vill inte vänta på att deras arbetsgivare ska agera

• Marknadsförares utmaning kring AI är splittrad och tyder på att det inte finns någon sammanhängande branschstrategi. När de tillfrågades om den största risken med att använda AI i marknadskampanjer var svaren relativt jämnt fördelade: felaktigt innehåll (25 %), juridiska risker och efterlevnadsrisker (22 %), minskad webbplatstrafik (19 %), förlust av kontroll över budskapet (17 %) samt svårigheter att mäta hur kampanjen presterar (17 %).
• Två tredjedelar av de svenska marknadsförarna (61 %) säger att de skulle lämna sitt företag inom ett år om det inte utvecklar en AI- eller GEO-strategi, medan endast 4 % uppger att detta inte skulle påverka deras beslut att stanna. Detta visar att brist på handling inte bara är ett strategiskt problem, utan också en fråga om att kunna behålla sin personal.
• Endast 48 % av marknadsföringsteamen har en definierad AI-strategi för GEO, ett bevis på att många företag rör sig för långsamt för att möta både marknadsförändringar och medarbetarnas efterfrågan.

Läs hela rapporten här: https://www.optimizely.com/click-less-customer-report/

Metod

Optimizely genomförde undersökningen i oktober 2025 för att identifiera hur AI omformar både konsumentbeteende och marknadsföringsstrategi. Studien undersökte mer än 1 300 konsumenter och 1 000 marknadschefer på sju globala marknader, inklusive Sverige (200 marknadschefer och 252 konsumenter), och visar hur människor använder AI-plattformar för att upptäcka och utvärdera varumärken – och hur organisationer anpassar sig till detta nya digitala landskap.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00