AI Companion 3.0 är det senaste tillskottet från Zoom.
Det nya verktyget presenterades på Zoomtopia 2025 tillsammans med flera andra lösningar som revolutionerar samarbete med agenter.
Zoom Communications introducerar en ny era av produktivitet och smart samarbete med AI Companion 3.0. Verktyget, som lanserades på Zoomtopia-konferensen den 17 september, tillför agentisk AI-intelligens till både Zoom Workplace och Zoom Business Services.
AI Companion 3.0 stod i centrum på Zoomtopia, där Zoom än en gång betonade sin vision om att framtidens arbete ska ske på en gemensam plattform, där AI är det intelligenta lagret.
”Våra kunders viktigaste samtal sker på Zoom, och nu kan dessa samtal ge viktiga insikter som skapar verklig framdrift. Med AI Companion 3.0 kan vår agentiska AI förstå användarnas specifika kontext, prioriteringar och mål, så att de kan fokusera på det som betyder mest och därigenom nå goda resultat,” säger Eric S. Yuan, grundare och CEO för Zoom i ett pressmeddelande.
Fördjupade insikter med agenter
AI Companion 3.0 använder sig av agentisk AI för att sammanfatta intern kunskap i ett företag. Det kan vara transkription av mötesanteckningar eller telefonsamtal, chatt-historik eller sammanfattningar av delade dokument.
Kombinerat med externa insikter om marknaden och branschstatistik får användarna snabbt tillgång till relevant fördjupad information, i rätt tid och på rätt plats.
”Över hela världen använder miljoner människor Zoom för att hålla kontakt med kollegor och kunder, men de kan få ut mycket mer värde ur dessa samtal med hjälp av AI,” säger Smita Hashim, CPO på Zoom, och fortsätter:
”AI Companion 3.0 kommer att ge djup insikt, vilket i slutändan leder till ökad produktivitet och ännu bättre resultat – oavsett om man arbetar i Zoom Workplace, individuellt eller i kompatibla appar och integrationer.”
De agentiska funktionerna kan även ta hand om rutinuppgifter, så att användarna kan fokusera på viktigare arbetsmoment. Nya funktioner som “free up my time”, mötesförberedelse, gruppassistans och mötesrekommendationer hjälper användarna att hålla sig uppdaterade genom att leverera rätt information.
På så vis kan uppgifter utföras med mindre ansträngning, men med mer AI.
Med nya kommandon hjälper AI Companion användarna att identifiera, prioritera och slutföra uppgifter på tvärs av Zoom-plattformen – möten, telefonsamtal, chattar och e-post – så att inget faller mellan stolarna.
Stärker kund- och medarbetarupplevelser
På Zoomtopia 2025 presenterades även en rad innovationer inom kundservice och contact center. Bland annat möjligheten att automatisera supportagent-uppgifter med Agentic AI Expert Assist, utvinna affärsinsikter ur kunddata via CX Insights samt utvidga kvalitetskontrollen till virtuella agentinteraktioner med Automated Quality Management.
Dessutom introducerar Zoom nya agentiska AI-funktioner för den tidiga kundresan. Med Zoom Revenue Accelerator (ZRA) får säljteam AI-drivna verktyg som hanterar den mest arbetskrävande delen av prospektering, uppföljning och planering.
ZRA:s nya agentiska prospekteringsfunktion kan exempelvis skanna deltagarlistor och andra lead-källor, identifiera de mest lovande kundämnena och initiera personlig kontakt via e-post, SMS och bokning av de första mötena.





