Utvecklingen inom uppkopplad lokaltrafik runt om i världen går för närvarande i en rasande fart, inte minst genom teknik som 5G och artificiell intelligens.
Ett företag som inte bara varit med på den resan under lång tid utan även är marknadsledande inom sin nisch är Icomera, som har sitt huvudkontor i Göteborg.
Sedan starten för 25 år sedan har företaget vuxit snabbt.
I dag är Icomera aktiva i Europa och Nordamerika.
Affärsmodellen bygger till stor del på företagets egenutvecklade uppkopplingsplattform, som är installerad i tiotusentals tåg, spårvagnar och bussar runt om i världen.
– Till en början handlade vår affär främst om hur trådlöst nätverk skulle bli mer stabilt. I dag har vi utökat med allt från reseinformation i realtid till videoanalys. Numera kretsar affärsutvecklingen mycket kring hur vi kan skapa störst kundvärde, hur våra kunder kan få bäst fördelar av vår anslutning och att drifta olika applikationer, säger Mats Karlsson, CTO och medgrundare på Icomera.
Tekniken, som är utvecklad i Sverige, har alltså en mängd olika uppgifter; allt från att garantera bättre uppkoppling för resenärer till att övervaka utrustning ombord och att i realtid analysera och optimera datatrafik.
Eller som Mats Karlsson förklarar det som:
– Tågen blir som rullande datacenters.
En av de mer datahungriga delarna av verksamheten är AI. Icomera använder AI för olika typer av videoanalys och övervakning men också för att hålla koll på servicebehov och för att jämföra olika rutter ner på minsta detalj.
Icomeras lösning för övervakning och managering av uppkopplingsplattformen är ett självlärande system som automatiskt ger förslag på åtgärder.
– Bland annat arbetar vi mycket med avvikelseupptäckt. Det kan handla om relativt självklara saker som att helger beter sig annorlunda än vardagar när det kommer till trafikmönster men också när det handlar om att komponenter beter sig på ett onormalt sätt. AI är nyckeln för att kunna planera optimalt efter detta, säger Mats Karlsson.
Här spelar Amazon Web Services (AWS) moln och tjänster en stor roll. Icomera samlar en stor del av all diagnostikdata från de fordon som är utrustade med deras teknik. Det är data som behöver bearbetas och analyseras så snabbt och effektivt som möjligt. Molnet blir ett måste när utvecklingen går så snabbt.
– En av grundfilosofierna vi arbetar efter är att i första hand designa för molnet. De senaste fem åren har vi i princip byggt om allt och rensat ut äldre lösningar.
En fördel med att arbeta med AWS är att det underlättar för Icomeras utvecklingsavdelning. AWS sköter om infrastrukturen så att teamet kan tillbringa mer tid med att lansera nya innovativa funktioner för kunder.
– Vi behöver vara tidigt ute med det vi gör och lansera nya lösningar snabbt, säkert och problemfritt.