Det digitala identitets- och bedrägeribekämpningsföretaget Signicat, ett bolag i Nordic Capitals portfölj, tillkännager idag sitt finansiella resultat för räkenskapsåret som avslutades den 31 december 2023.
Företaget rapporterar en stark intäktstillväxt som understryker dess position som europeisk ledare den digital identitetssektorn.
Under 2023 noterade bolaget en stark organisk tillväxt över hela Europa. Räkenskaperna för 2023 visar en omsättning på över 1 miljard svenska kronor, med en betydande och stabil omsättningstillväxt på 35% jämfört med föregående år. Bolaget redovisade en positiv EBITDA-tillväxt, med en ökning på 171%, samt en ökning av rörelseresultatet med 137%. Bolagets tillämpning av ”Rule of 40” understryker ytterligare dess balanserade syn på tillväxt och lönsamhet.
“Under de senaste åren har vi positionerat oss i Europa med hjälp av en “one-stop-shop”-strategi. Som alltid är jag stolt över att kunna presentera starka finansiella siffror som stöder vår obestridda position som marknadsledare. Vi har visat vår förmåga att expandera effektivt med bibehållen sund ekonomi, samtidigt som vi har passerat Nordens gränser och gått in på marknader som Baltikum, Spanien, Benelux och Storbritannien. Vi har kunder i över 45 länder och de förlitar sig på Signicat för alla transaktioner där det krävs förtroende för en identitet”, säger Asger Hattel, VD på Signicat.
”Signicats anmärkningsvärda utveckling under de senaste åren, särskilt efter att ha blivit en del av Nordic Capital, har etablerat en ny standard inom branschen. Företagets strategiska framsteg har etablerat det som den obestridda marknadsledaren i Europa, med ett unikt erbjudande på global nivå. Jag ser med stor förväntan fram emot Signicats fortsatta utveckling och den innovativa påverkan företaget kommer att ha i framtiden”, säger Johan Tjärnberg, Signicats styrelseordförande.
Innovation är fortsatt kärnan i Signicats strategi. Under 2023 lanserade företaget nya produkter, bland annat Signicat Mint, en no-code-plattform för design och implementering av digitala identitetsprocesser. Man introducerade också ett Dashboard, som ger kunderna tillgång till hela Signicats portfölj på ett och samma ställe. Mer nyligen, i början av 2024, utökade Signicat sin produktportfölj med InstantFlows för KYC och KYB, där man erbjuder ett av branschens mest omfattande utbud av lösningar för orkestrering av digitala identiteter. Baserat på RiskFlow Orchestration och designat av Signicats ledande risk- och bedrägeriexperter, omfattar dessa arbetsflöden allt från omedelbara, kodningsfria ”design and go”-alternativ till back-end-optimering av arbetsflöden, främst med inriktning på reglerade sektorer.
Bolagets plattform har även utökats med den italienska digitala identiteten SPID under 2023 och den polska digitala identiteten mojeID i början av 2024. Signicat stöder nu mer än 35 olika eID-system som, i kombination med sin egenutvecklade videoidentitetsverifiering, erbjuder en omfattande strategi för bedrägeribekämpning. Med över 13 000 kunder i mer än 45 länder under 2023, består kundbasen huvudsakligen av företag inom starkt reglerade branscher såsom bank och finans, globala betalningsföretag, leasingföretag, marknadsplatser, försäkrings- och e-hälsovårdsleverantörer, speloperatörer, mobilitetsföretag och fintech. Bland kunderna finns Bank Norwegian, Santander, DNB, Visa och Mastercard.
”Signicats nya egenutvecklade teknik genererar stora intäkter på internationell nivå och det är unikt att se hur, det som började som ett litet nationellt företag, har vuxit så mycket under de senaste åren. De sju bolagsförvärv vi har gjort under de senaste åren har gjort det möjligt för oss att addera ledande teknik till vår one-stop-shop-plattform. Tack vare förvärven har vi blivit marknadsledande snabbare i vissa länder, men organisk expansion har alltid varit vår främsta tillväxtkälla. Vi listades i början av året som ett av Europas snabbast växande företag av Statista och Financial Times och ett av de kriterier de tittar på är organisk tillväxt. Nu fortsätter vi att göra betydande investeringar i produktutveckling för att lansera nya lösningar och tjänster som är anpassade till våra kunders behov på den ständigt föränderliga marknaden för digitala tjänster” tillägger Hattel.
Signicat förväntar sig att behålla sin marknadsledande ställning de kommande åren, stärkt av sin unika position och ett växande utbud av lösningar. Företagets fortsatta satsning på innovation och spetskompetens och dess kontinuerliga expansion gör det till en ledande aktör inom den digitala identitetsbranschen.
Signicat är ett banbrytande europeiskt digitalt identitetsföretag, med oöverträffad meritlista på världens mest avancerade digitala identitetsmarknad. Grundat 2006, Signicats vision är att utveckla teknologi, som i gör att människor kan lita på varandra i en digital värld.