AI ritar om kartan för marknadsföring” – intervju med Litiums marknadschef Malin Bodolla

Publicerat av: Redaktionen

Marknadsföring är i ständig förändring – från traditionella metoder, via digitaliseringens genombrott, till dagens AI-drivna utveckling.

För Malin Bodolla, marknadschef på Litium som är en av Nordens ledande e-handelsplattformar för B2B och B2C, är just den förändringen det som gör jobbet både utmanande och inspirerande.

”Jag har erfarenhet från olika techbolag, både stora internationella som Adobe och Linkedin men även svenska spelare som Klarna, Pedab och nu Litium, som är en av nordens ledande e-handelsplattformar. Den gemensamma nämnaren i min roll har varit tillväxt, hur vi gör saker mer skalbara och att leda förändring. Marknadsföring har alltid varit i rörelse, och det är det som gör det så kul,” säger hon.

Från traditionell marknadsföring till AI-driven kundupplevelse

Malin har under sin karriär sett hur marknadsföringen gått från att handla om traditionella kanaler till att bli helt digital – och nu står AI i centrum.

”AI ritar om kartan igen. Jag har alltid gillat att vara nära tekniken och jobba tillsammans med smarta människor som kan dra nytta av den. Det gäller att ständigt ifrågasätta hur vi jobbar, våga testa nytt och ibland misslyckas för att på sikt lyckas skapa en bra kundupplevelse. I grunden är vårt jobb detsamma – att bygga varumärke och skapa affärsmöjligheter – men sättet vi gör det på har förändrats i grunden,” berättar Malin.

AI effektiviserar repetitiva uppgifter

Malin Bodolla, marknadschef på Litium

Litium genomförde nyligen en omfattande rapport där över 900 nordiska B2B-beslutsfattare tillfrågades om sina AI-strategier. Resultaten visar tydligt att marknadsföring är det område där AI får störst genomslag.

”Nästan 60 procent av företagen angav att de redan använder AI eller planerar att göra det i sin marknadsföring. Ett konkret exempel är produktbeskrivningar, där man ofta lägger många timmar på olika versioner och språk. Med AI kan man automatisera den typen av repetitiva uppgifter och frigöra tid till mer utvecklande arbete,” säger Malin.

Förutom textproduktion används AI för att optimera interna processer och för att stärka kundupplevelsen, områden som Litium själva också fokuserar på i sin plattformsutveckling. Som plattformsleverantör hjälper Litium B2B- och B2C-företag att växa digitalt och skapa marknadsledande kundupplevelser online.

Balansen mellan innovation och stabilitet

Som plattformsleverantör måste Litium både ligga i teknisk framkant och samtidigt leverera stabilitet och säkerhet till sina kunder.

”Våra kunder förväntar sig att vi är innovativa, men deras affär bygger på att vår plattform fungerar felfritt. Vi kompromissar aldrig med säkerhet. Därför investerar vi mycket i lösningar som är både moderna och skalbara, men som också testas noggrant innan de rullas ut,” säger Malin.

Utmaningar framåt: kundernas snabbt förändrade förväntningar

De kommande åren ser Malin flera utmaningar för både Litium och branschen som helhet.

”AI förändrar marknadsföring, försäljning och kundupplevelse i grunden. Våra kunder förväntar sig mer än någonsin, och vi måste ligga i framkant utan att tumma på kvalitet och förtroende. Samtidigt handlar det om att hjälpa kunderna växa globalt med rätt skalbarhet och flexibilitet”.

Ledarskap, motivation och att våga misslyckas

För Malin handlar framgångsrikt ledarskap om nyfikenhet, mod och att våga testa nytt – även när det innebär risk för misslyckande.

”Man är aldrig ’klar’, utan det viktiga är att hela tiden förfina och förbättra det man gör. Vi jobbar KPI-drivet, men jag tycker det är lika viktigt att vi firar små segrar på vägen. Det är lätt att få FOMO när alla pratar AI, men jag försöker alltid landa i frågan: vad är rätt för oss och vår business just nu?”

För Malin är marknadsföring i grunden en långsiktig resa. – ”Att vinna kundernas förtroende är inget man kan checka av snabbt. Det gäller att ha kul på vägen dit, avslutar Malin”

Om Litium 

Litium är en av Nordens ledande e-handelsplattformar för B2B och B2C. Vi hjälper företag att växa digitalt, nå nya marknader och skapa kundupplevelser online. Bland kunderna finns bland annat Lindex, Tingstad och Jollyroom. 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00