Det Sverige-grundade martech-företaget Optimizely meddelar att företaget har utsetts till ledare i rapporten 2025 Gartner Magic Quadrant for Personalization Engines.
Det innebär att Optimizely nu uppmärksammas som ledare i 12 olika analytikerrapporter för content management, experimentering, personalisering samt e-commerce.
Nyheten följer Optimizelys utnämning som ledare även i The Forrester Wave: Experience Optimization Solutions, Q4 2024. I den utvärderingen rankades Optimizelys lösning högst både i Strategy- och Current Offering-kategorin.
– Vi är stolta över att vår personaliseringslösning har blivit uppmärksammad som ledare av Gartner bara månader efter att Forrester utsåg oss till ledare inom Experience Optimization, säger Rupali Jain, Chief Product Officer på Optimizely. Vi tror att den här typen av erkännande visar att våra satsningar på experimentering och personalisering har satt branschstandarden för digitala upplevelser. Våra erbjudanden förstärks ytterligare av marknadsledande funktioner för generativ AI och maskininlärning. Vi ser nu fram emot att ytterligare utveckla Optimizely One, branschens första operativsystem för marknadsförare.
För att ytterligare förbättra sina kunders optimeringsmöjligheter har Optimizely nyligen lanserat Optimizely Personalization och förvärvat analysplattformen NetSpring.
Gartner Disclaimer
Gartner, Magic Quadrant for Personalization Engines, Penny Gillespie, Jason Daigler, Alex De Fursac Gash, Mike Froggatt, Jessica Dervyn, 4 February 2025. GARTNER is a registered trademark and service mark of Gartner and Magic Quadrant is a registered trademark of Gartner, Inc. and/or its affiliates in the U.S. and internationally and are used herein with permission. All rights reserved. Gartner does not endorse any vendor, product or service depicted in its research publications, and does not advise technology users to select only those vendors with the highest ratings or other designation. Gartner research publications consist of the opinions of Gartner’s research organization and should not be construed as statements of fact. Gartner disclaims all warranties, expressed or implied, concerning this research, including any warranties of merchantability or fitness for a particular purpose.
Om Optimizely
Optimizelys uppdrag är att göra marknadsförarnas liv bättre med Optimizely One, världens första operativsystem för marknadsförare. Optimizely One kombinerar branschledande lösningar för innehållshantering, innehållsmarknadsföring, experimentering, handel och personalisering, vilket driver varje steg i marknadsföringens livscykel genom ett enda, AI-baserat arbetsflöde. Med flexibiliteten hos en helt komponerbar plattform hjälper Optimizely stolt globala varumärken som H&M, Salesforce, Zoom och Toyota att skapa innehåll med snabbhet, hantera experimentering och leverera upplevelser av högsta kvalitet. Läs mer på optimizely.com.
Optimizely and Optimizely One är varumärken som tillhör Optimizely North America Inc. och är registrerade (eller registreringar väntar) i USA, EU, Storbritannien och andra länder. Alla tredjepartsvarumärken som nämns är deras respektive ägares egendom och används endast för referensändamål.