Google har nyligen ingått ett nytt samarbete med den nordiska digitalbyrån IMPACT Commerce.
Tillsammans kommer de att genomföra Europas mest omfattande studie av konsumenternas kundresa mellan fysiska butiker och digitala kanaler.
IMPACT Commerce – Skandinaviens största konsultbolag inom e-handel – genomför vartannat år en detaljerad omnikanalstudie av kundens resa mellan fysiska butiker och digitala kanaler.
Studien ”Omnichannel Index 2024” är den fjärde i ordningen, och i årets utgåva har ribban satts ännu högre. Undersökningen genomförs för första gången någonsin i nära samarbete med Google, och den kommer att omfatta ännu fler fysiska butiker, ännu fler digitala kontaktpunkter i kundresan, samt fler marknader.
Totalt mäts mer än 350 företags resultat utifrån 70 parametrar och med mer än 25 000 datapunkter som spänner över 5 faser i kundresan: Awareness (Medvetenhet), Evaluation (Utvärdering), Purchase (Köp), Service (Service) och Loyalty (Lojalitet).
– Vi är mycket stolta över samarbetet, och det är en extra stor fjäder i hatten när vi konstaterar att vi i processen har tampats mot byråer som Google redan samarbetar med, säger Kasper Holst, vd för IMPACT Commerce, och fortsätter:
– Vi är alla väl medvetna om hur svårt det är att hantera alla olika kanaler, olika typer av marknadsföring, data och teknik, och dessutom kundernas ständigt skiftande konsumtionsmönster. Med den här studien vill vi belysa de utmaningar och möjligheter som varumärken och återförsäljare står inför när det gäller att orkestrera hela kundresan.
Mystery Shoppers på väg
Årets undersökning genomförs ur ett kundperspektiv, och under de kommande veckorna kommer återförsäljarnas fysiska butiker, webbplatser och sociala mediekanaler att besökas av Mystery Shoppers och utvärderas i en utförlig rapport.Här definieras kriterier för varje kontaktpunkt som återförsäljare bör uppfylla för att kunna leverera de bästa omnikanalupplevelserna till konsumenterna.
– Omnichannel Index underlättar för våra kunder inom detaljhandeln att fokusera på de initiativ som är viktigast för en sömlös kundupplevelse över webb, app och fysiska butiker. Vi kan ge riktade rekommendationer för att säkerställa att återförsäljare förblir relevanta och levererar problemfri shopping, säger Tanja Winterberg, Retail & Apps Specialist Manager Northern Europe på Google, och fortsätter:
– IMPACTs expertis inom området omnikanal tillsammans med deras framtidsorienterade strategi, gör dem till en idealisk partner i utvecklingen av detta utökade Omnichannel Index, som erbjuder detaljerad vägledning för nordeuropeiska återförsäljare.
Google har tidigare genomfört en liknande omnikanalstudie kallad Project Box. Den ersätts nu av Omnichannel Index, som tas fram i samarbete med IMPACT Commerce.