Sedan lanseringen tidigare i vår har den AI-drivna molntjänsten Eyevinn Open Source Cloud haft en stadig tillväxt av användare och tjänster.
På listan av kunder finns ett stort kommersiellt TV-bolag i Storbritannien som använder tjänsten för video-transkodering och ett svenskt rikstäckande TV-bolag använder tjänsten för internkommunikationen när medarbetare i produktionen är utspridd över hela landet.
Med hjälp av generativ AI och maskinlärning kan publik mjukvara och öppen källkod göras tillgänglig i molntjänsten utan att kreatören av mjukvaran själv behöver investera tid och pengar till det.
Intäkterna delas sedan med kreatörerna i form av en ”community fee” som kunderna till tjänsten betalar.
Genom att använda AI till den mindre kreativa delen som att tillhandahålla mjukvaran som en tjänst, skapas större möjligheter och utrymme för den kreativa och innovativa delen hos kreatören, vilket bidrar till innovationskraft och ekonomisk hållbarhet för öppen källkod.
Grunden i plattformen börjar vara på plats och funktionaliteten i vår unika AI-drivna försörjningskedja nå en nivå där vi kan börja öka inflödet av nya tjänster, berättar Jonas Birmé, VP R&D på Eyevinn.
Vi ser att våra kunder som är både stora och små aktörer ser ett stort värde av att snabbt kunna komma i gång med mjukvara baserad på öppen källkod utan att behöva sätta upp en egen infrastruktur för det. Ett exempel är det svenska TV-bolaget som med en veckas varsel innan ett sport-evenemang bestämde sig för att de för sändningen av evenemanget ville köra sin fyrtråds-kommunikation baserad på en lösning som var tillgänglig som öppen källkod.
Med hjälp av vår AI-drivna försörjningskedja kunde vi ha mjukvaran uppe som en tjänst på bara någon dag vilket gav oss och kunden gott om tid att provköra innan själva sändningen. Under mina 20 år inom mjukvaru-utveckling har jag aldrig varit med om att lansera en ny funktion i en molntjänst så snabbt, berättar Jonas.
Vi koncentrerar utbudet av tjänster just nu inom media då det är där vårt bolag har våra rötter men vi har redan börjat snegla på andra områden. Exempelvis den här lösningen för internkommunikation har sitt ursprung inom Fintech och ett gränssnitt anpassat för TV-produktion har utvecklats.
Vi går mot en spännande höst där vi kommer fortsätta slipa på försörjningsflödet men även titta på hur AI kan hjälpa kunderna till att hitta den optimala lösningen med hjälp av de tjänster vår plattform erbjuder idag och med vilka som skulle behöva adderas.