Nordiska företag på efterkälken med generativ AI

Nordiska företag på efterkälken med generativ AI

Publicerat av: Redaktionen

För de företag som lyckas använda sig av generativ AI på ett smart sätt är potentialen för den nya uppmärksammade tekniken stor.

Det konstateras i en ny undersökning från LTIMindtree.

För nordiska företag gäller det dock att steppa upp om de inte ska hamna på efterkälken. ”USA är ledande när det gäller att skapa nya intäkter”, säger Tom Christensen på LTIMindtree.

I en stor undersökning lyfter LTIMindtree fram de förändringar som amerikanska, brittiska, europeiska och nordiska företag står inför. Dessutom tittar den på möjliga framtidsscenarier samt utmaningar och framgångsfaktorer under de kommande decennierna.

Undersökningen genomfördes i augusti 2023 och går under namnet ”The State of Generative AI Adoption”.https://www.ltimindtree.info/gen-ai

Det konstateras att organisationer som effektivt anpassar och optimerar människor, processer och teknik är bättre positionerade för framgång.

Är generativ AI endast för högt kvalificerade individer, eller för alla anställda inom den privata och offentliga sektorn?

Idag är coaching inte längre exklusivt för högsta chefer; den är tillgänglig för alla genom en digital co-worker som kan optimera, hjälpa och stödja individer i att nå sina mål.

I den första artikeln pratade vi om chatbot-exemplet, men föreställ dig nu att du använder en digital co-worker för att tillhandahålla en onlinedialogguide till en supportagent medan de ger råd till kunder. Här är den viktigaste skillnaden mellan högt kvalificerad och mindre kvalificerad deras vilja att lägga tid på att träna med den digitala kollegan.

Marknaden rör sig mycket snabbt och det har vuxit fram ett behov av ett ekosystem av partners, för att man ska kunna komma igång med sina strategier på området och för att organisationer ska kunna starta snabbt och förbli agila, innovativa och konkurrenskraftiga.

En intressant slutsats i undersökningen är att olika länder och olika regioner har kommit olika långt. I USA har utvecklingen kommit längre än i exempelvis Norden.

– Tillämpningen sker i olika hastigheter. Medan USA har gått bortom optimering och nu är ledande när det gäller att utveckla nya intäkter, så ligger de nordiska länderna efter och har fokus på optimering och på att möta utmaningar inom teknisk infrastruktur, säger Tom Christensen, ansvarig för Thought Leadership på LTIMindtree.

Enligt Tom Christensen är den avgörande framgångsfaktorn för USA tillgången på kompetens. När nordiska företag ska börja skala upp den här tekniken så kommer det att uppstå ett stort behov av kompetens och expertis inom AI. Detta kommer att bli en stor utmaning.

Därför finns också ett stort behov av att bygga ekosystem av partners.

I undersökningen slås också fast potentialen för den här tekniken är väldigt stor – för dem som lyckas utnyttja den. Det går att optimera många processer ute på företag, alltifrån den dagliga it-supporten till leveranskedjan. Men tekniken kan också användas till att förbättra användarupplevelser och för att effektivisera kostnader.

Nordiska företag på efterkälken med generativ AI

Tom Christensen

Vad är då generativ AI? frågar man sig i undersökningen. Traditionell AI är utformad för att utföra specifika uppgifter med hjälp av fördefinierade regler och mönster. Generativ AI däremot har inte de här begränsningarna eftersom den tekniken aktivt kan generera helt nya data som liknar mänskligt skapat innehåll.

Det kan användas för att skapa  innehåll för nyhetsbrev, marknadsföringskampanjer, e-post, musik, bilder och kodgenerering för applikationsutveckling.

Även om AI har blivit ett värdefullt verktyg och en ovärderlig del av många företag, måste vi inse att de flesta nordiska företag blev överraskade när GenAI blev tillgängligt. Det var främst den privata användaren som började experimentera med tekniken under 2023.

Det här kan bli dyrt för företagen i termer av kostnadsoptimering och försämrad konkurrenskraft, vilket har lett till ökat intresse för området.

– Generativ AI har potentialen att automatisera arbetsaktiviteter som för närvarande står för 60 till 70 procent av anställdas tid. Jag skulle inte bli förvånad om hälften av dagens arbetsaktiviteter är automatiserade vid år 2035, säger Tom Christensen.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00