Martech-företaget Optimizely lanserar nya AI-agenter för hela marknadsföringsprocessen – från innehållsgenerering och kampanjplanering till projektledning och experimentering.
AI-agenterna används via Optimizelys inbäddade AI-assistent Opal och kan anpassas för alla typer av marknadsföringsaktiviteter.
Agenterna drivs av språkmodellen Google Gemini och kompletteras med unik företagsinformation, varumärkesriktlinjer, befintligt innehåll samt anpassade instruktioner.
De kan svara på och vidta åtgärder utifrån mängder av frågor och förfrågningar, baserat på kontexten i hela Optimizely One. Varje AI-agent är sömlöst integrerad i befintliga arbetsflöden, vilket ger marknadsförare möjlighet att länka samman instruktioner och därigenom uppnå optimala förutsättningar för både kreativitet och produktivitet.
Sedan lanseringen förra året har Optimizely-kunder ökat sin användning av Opal med 500%. Med dagens tillkännagivande understryker Optimizely återigen att Opal är branschens första och enda heltäckande AI-assistent, specifikt utformad för marknadsförare.
– Förbättringarna i Opal förändrar i grunden hur marknadsförare använder AI i det dagliga arbetet, säger Rupali Jain, Chief Product Officer på Optimizely. Våra applikationer ger användare möjlighet att effektivt skapa personliga upplevelser. Optimizely satsar på att ligga i framkant inom AI-utvecklingen och att ge marknadsförare de verktyg de behöver för att lyckas på dagens digitala marknad.
Lanseringen skedde i samband med företagets användarkonferens Opticon i San Antonio, Texas. Mer om Opal och de nya AI-agenterna, finns på https://www.optimizely.com/ai
Om Optimizely
Optimizely effektiviserar arbetet för marknadsförare med Optimizely One, världens första operativsystem för marknadsförare. Optimizely One kombinerar branschledande lösningar för innehållshantering, innehållsmarknadsföring, experimentering, ehandel och personalisering, vilket driver varje steg i marknadsföringens livscykel genom ett enda, AI-baserat arbetsflöde. Med flexibiliteten hos en helt komponerbar plattform hjälper Optimizely globala varumärken som H&M, Salesforce, Zoom och Toyota att skapa innehåll och leverera upplevelser av högsta kvalitet. Läs mer på optimizely.com.