I slutet av november avslutade Swedac ett pilotprojekt där man tog fram en AI-tjänst som testades på Swedacs eget ledningssystem.
En hel del lärdomar drogs och nu siktar man på att ta möjligheterna vidare.
–Vi behöver ta hänsyn till saker som juridik och säkerhet, men inom det närmaste året siktar vi på att utveckla en version som kan bli pilot på skarpt material, säger Linnea Holm, stabschef på Swedac.
Det verktyg som togs fram i höstens projekt utvecklades under fyra veckors tid tillsammans med IBM, Arrow Electronics och Interplanetary Species. Det testades på Swedacs eget ledningssystem, där man lät verktyget sammanfatta systemet samt analysera det mot standarden ISO 17011.
–Det är fantastiskt vad vi faktiskt kunde åstadkomma under den korta tiden. Det är en lärdom. En annan lärdom är att tekniken är bra, men att vi som användare behöver lära oss hur vi använder den, säger Linnea Holm.
Träna verktyget
AI-verktyg kommer kunna underlätta vår vardag men det är viktigt med träningen av dem och att förstå var vi kan använda dem bäst. AI kan heller aldrig ersätta mänsklig kompetens.
–Så är det. När vi nu går vidare och på sikt kommer testa AI som stöd i förberedelser för bedömningar är det viktigt att komma ihåg att det kommer vara ett hjälpverktyg, inte ett beslutsverktyg.
Användningsområden
I den framtida piloten kommer verktyget främst vara behjälpligt i förberedelser vid bedömningar. På sikt, berättar Linnea Holm, kan man tänka sig att verktyget kan tillgängliggöras för ackrediterade organ.
–Men allt ska göras rätt, och det finns alltjämt en del saker som måste tas i beaktande, som juridik, upphandlingsregler och säkerhetsaspekter. Med det sagt, är det oerhört spännande att ha tagit detta första steg, avslutar Linnea Holm.
Läs mer om pilotprojektet med IBM med flera:
https://www.swedac.se/nyheter/swedac-i-projekt-om-ny-ai-tjanst/