Qatar Airways har tagit stora steg på ITB Berlin 2024 med den framgångsrika lanseringen av sin holografiska virtuella kabinpersonal, Sama 2.0.
Detta gör Qatar Airways till det första flygbolaget i världen som utvecklar en digital kabinpersonal driven av artificiell intelligens, för att hjälpa passagerarna att skräddarsy sina reseupplevelser.
Sama, som betyder “himmel” på arabiska, har tagit en central plats i Qatar Airways monter under ITB Berlin.
Med stöd av branschledande konversationell AI kommer hon att fortsätta att lära och utvecklas över tid, för att förbättra sina svar genom interaktion med passagerare.
Sama 2.0 är redo att besvara frågor i realtid om allt från Qatar Airways destinationer, till stödtips och mycket mer. Sama kommer att vara tillgänglig via QVerse, Qatar Airways immersiva digitala plattform, samt genom Qatar Airways app. Sama är utvecklad av Qatar Airways i samarbete med UneeQ, en ledande aktör inom AI digital människoteknologi. Detta samarbete utnyttjar UneeQ:s innovativa plattform för att förbättra den digitala reseupplevelsen till nya nivåer och etablera nya standarder inom flygbranschen. Denna unika kabinpersonal är också redo för att omdefiniera gränserna för personlig och funktionell service i luften.
“Sama 2.0 är en milstolpe i vår ständiga strävan efter innovation och är ett levande exempel på Qatar Airways åtagande för exceptionell service och gästfrihet. Detta är en betydande punkt i framgången för samverkan mellan teknik och mänsklig kontakt, inte bara för Qatar Airways utan för hela branschen. Qatar Airways bekräftar sitt engagemang för att leda vägen och samarbeta med innovationsexperter för att skapa banbrytande produkter och tjänster för våra kunder.” Sade Babar Rahman, marknadsföringschef på Qatar Airways.
“Sama är ett uttryck för UneeQ:s engagemang för att integrera teknik med empati och personanpassning. Hon erbjuder en innovativ lösning som ligger i linje med Qatar Airways rykte om service i världsklass. Hon är ett bevis på AI:s oändliga möjligheter, med förmågan att leverera personliga och engagerande interaktioner som efterliknar mänsklig konversation.” Sade UneeQs verkställande direktör, Danny Tomsett.
Genom att framgångsrikt introducera och implementera den senaste tekniken för att förbättra upplevelsen för sina passagerare, fortsätter Qatar Airways att få erkännande för sina innovativa insatser, senast med utmärkelsen från World Travel Tech Awards som världens bästa webbplats för flygbolag.
Nyligen avtäckte Qatar Airways också sin Generative AI-upplevelse för enkel och personanpassad reseplanering vid Web Summit i Qatar. Denna upplevelse använder omfattande visuella interaktioner och en interaktiv 3D-karta för att förstå kundernas resepreferenser, vilket eliminerar behovet av manuella sökningar. På detta sätt kan kunder enkelt få förslag för sina drömresor över Qatar Airways nätverk av fler än 170 destinationer.
För att interagera med Sama 2.0 under ITB Berlin och upptäcka Qatar Airways värld av digital innovation, besök den nya Qatar Airways-utställningen, paviljong 102 i hall 4.2, fram till den 7 mars 2024.