Qlik: AI-agenter ger råd om affärsbeslut i tid av stor osäkerhet

Qlik: AI-agenter ger råd om affärsbeslut i tid av stor osäkerhet

Publicerat av: Redaktionen

Bättre beslutsprocesser med specialanpassade AI-agenter som det går att resonera med.

Det är syftet med dataanalysföretagets Qliks nya AI-lösning som syftar till konkreta affärsbeslut med data och insikter.

 På årets Qlik Connect-event lyfte företaget fram hur så kallade agentiska AI-upplevelser kan bli en nyckel för organisationer som behöver navigera snabbt i en föränderlig omvärld. I stället för att användare ska söka efter svar i olika verktyg och rapporter får de nu möjligheten att föra naturliga samtal med specialiserade AI-agenter, vilket öppnar för ett mer proaktivt, insiktsdrivet och snabbt arbetssätt.

Qlik: AI-agenter ger råd om affärsbeslut i tid av stor osäkerhet

Qliks vd Mike Capone

”Det handlar inte längre om att bara analysera data, det handlar om att få rätt insikt, i rätt tid, i rätt sammanhang,” säger Qliks vd Mike Capone. ”Vi har byggt en upplevelse som speglar hur verkliga affärsbeslut faktiskt tas.”

Qliks vision är att data ska leda till konkreta affärsresultat, inte bara fler analyser. Med en agentisk upplevelse får användare inte bara svar på frågor, utan även rekommenderade åtgärder och möjligheten att agera direkt.

”Företag vill ha AI som inte bara genererar svar, utan också kan resonera kring komplexa samband, förklara resultat och föreslå handling,” säger Megha Kumar, analytiker på IDC.

Beslutsfattande i praktiken

I många organisationer är data fortfarande utspridd och svåråtkomlig. Det skapar flaskhalsar i viktiga beslut, särskilt när affärskritiska frågor kräver snabba svar. Qliks nya satsning fokuserar därför på att förbättra användarens beslutsförmåga, snarare än att bara tillföra fler funktioner.

”Vi upplever ständigt trycket att fatta snabbare och bättre beslut, samtidigt som våra data är utspridda över hela verksamheten,” säger Yuzuru Fukuda, Senior EVP på Fujitsu. ”Att kunna ställa en fråga och få ett tillförlitligt, kontextuellt svar direkt är en efterlängtad möjlighet.”

Ett steg mot en mer mänsklig interaktion med data

I takt med att AI integreras djupare i verksamheter blir det viktigare att tekniken anpassas till hur människor faktiskt arbetar. Qliks nya användarupplevelse utgår därför från dialog och kontext, vilket skapar ett mer naturligt sätt att arbeta med data oavsett om det gäller att identifiera risker, optimera processer eller fatta strategiska beslut.

Den nya agentiska upplevelsen börjar rullas ut under sommaren 2025, med privata förhandsvisningar för utvalda kunder.

 

 

Om Qlik

Qlik omvandlar komplexa datalandskap till handlingsbara insikter som driver strategiska affärsresultat. Med över 40 000 globala kunder erbjuder vår portfölj avancerad AI/ML, dataintegration och analys i företagsklass. Våra AI/ML-verktyg, både praktiska och skalbara, leder till bättre beslut snabbare. Vi utmärker oss inom dataintegration och styrning och erbjuder omfattande lösningar som fungerar med olika datakällor. Intuitiv analys från Qlik avslöjar dolda mönster och ger team möjlighet att lösa komplexa utmaningar och ta tillvara på nya möjligheter. Som strategiska partners gör vår plattformsoberoende teknik och expertis våra kunder mer konkurrenskraftiga.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00