Så integrerar framtidens organisationer medarbetare och AI

Så integrerar framtidens organisationer medarbetare och AI

Publicerat av: Redaktionen

Spekulationer kring hur många jobb AI kommer ta över har flitigt förekommit under ett antal år.

Oavsett var man landar i den frågan är det tydligt att AI kommer förändra arbetsmarknaden och enligt experter på Dell Technologies, finns det ett antal åtgärder som både organisationer och individer kan ta för att se till att det blir så framgångsrikt som möjligt för både människor och teknik.

Även om vissa traditionella arbetsuppgifter kommer automatiseras framöver är det mycket troligt att nya roller också kommer uppstå, inte minst roller som kräver kompetens inom AI, data och digital utveckling. Faktum är att World Economic Forum förutspår att 69 miljoner nya arbetsroller kommer skapas under de kommande fem åren, med fokus på områden som kräver förståelse för AI.

Så integrerar framtidens organisationer medarbetare och AIFör AI påverkar inte bara hur arbeten utförs utan också vilken kompetens som kommer krävas av människor i organisationer. Enligt experterna på Dell är det troligt att yrken som AI-tränare, dataingenjör och AI-strateg kommer spela viktiga roller.

Mänskliga egenskaper i fokus

För i AI-eran kommer de mest värdefulla medarbetarna vara de som bidrar med mänskliga egenskaper som kritiskt tänkande, kreativitet, kommunikation och etiska förhållningssätt. Egenskaper som dessa kompletterar AI:s förmågor och blir viktiga. På detta sätt kombineras mänskliga färdigheter med AI och skapar en potentiellt idealisk kombination för framtidens organisationer.

Även om detta innebär att AI kommer förändra hur vi tar oss an våra arbetsuppgifter, så är det en stor chans att resultatet blir mer tillfredställande för individen och mer effektivt för organisationen. Enligt Dells experter kan vi se fram emot dynamiska arbetsplatser där människor och AI samverkar för att lösa komplexa problem tillsammans på ett ansvarsfullt sätt som gynnar individ och samhälle.

Fokus på integrering

Därför behöver nu svenska organisationer fokusera på att utveckla lösningar och processer som för samman teknik och mänsklig expertis. I dessa lösningar kombineras maskininlärning, naturlig språkbearbetning och AI-etik med egenskaper som anpassningsförmåga, etiska resonemang och inkluderande ledarskap, avslutar Dells experter.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00