Zoom Communications, Inc. har tillkännagivit det finansiella resultatet för företagets första kvartal för räkenskapsåret 2026.
Rapporten visar på tillväxt både vad gäller intäkter och lönsamhet, och indikerar att kunderna vänder sig till Zoom även i ekonomiskt osäkra tider.
Det goda resultatet drivs av Zoom-plattformens höga kvalitet och koncernens fortsatta investeringar i AI-drivna funktioner.
– Vi levererar en solid kvartalsrapport som överträffar våra förväntningar både vad gäller omsättning och intäkter. Även i ett osäkert makroekonomiskt läge vänder sig kunderna till Zoom för att effektivisera arbetsflöden, förbättra samarbete och stärka kundupplevelsen – den hybrida arbetsmodellen är här för att stanna. Vi har varit framgångsrika med produkterna Zoom Customer Experience, Zoom Revenue Accelerator och Workvivo. Resultatet speglar vår strategiska satsning och plattformens höga kvalitet. Vi har fortsatt att innovera,stärka vår verksamhet och skapa värde för våra kunder, säger Eric S. Yuan, grundare och CEO på Zoom.
Rapporten visar bland annat:
- Zooms totala intäkter ökade till 1,1747 miljarder USD, en ökning med 2,9 procent jämfört med förra året.
- Intäkterna från stora företagskunder ökade med 5,9 procent till 704,7 miljoner USD, medan intäkterna från onlinekanalen minskade med 1,2 procent till 470 miljoner USD.
- Nettovinsten per aktie steg till 0,81 USD per aktie, jämfört med 0,69 USD under motsvarande period föregående år.
- Koncernen ser fortsatt stor tillväxtpotential i branschen, trots externa utmaningar såsom ett osäkert makroekonomiskt läge. Zoom fortsätter att utnyttja möjligheterna inom digital transformation, artificiell intelligens och hybrida arbetssätt, samtidigt som företaget gör betydande investeringar i innovation.
Läs mer om Zooms kvartalsrapport här.