I den senaste upplagan av Webranking by Comprend, som omfattar 155 av Sveriges största börsnoterade företag, har genomsnittspoängen för svenska företag sjunkit något till 47,91, under det europeiska snittet på 48,42.
En del av förklaringen till detta är att vi har utökat listan med 30 bolag i år, som har fått en lägre genomsnittspoäng och därför dragit ned snittet.
Trots Sveriges position som ett av de mest innovativa länderna globalt enligt Global Innovation Index 2024, visar undersökningen att svenska företag behöver förbättra sin kommunikation om digitalisering, innovation och tillgänglighet.
- Lägre genomsnittspoäng: Genomsnittspoängen för svenska företag har minskat till 47,91 från förra årets 49,18 vilket också placerar Sverige under det europeiska genomsnittet på 48,42 poäng.
- Hög transparens inom bolagsstyrning: Svenska företag uppvisar hög transparens, särskilt inom bolagsstyrning, där de överträffar det europeiska genomsnittet.
- Förbättringsområden inom innovation, digitalisering och AI: Svenska företag har utrymme för förbättring gällande kommunikation om innovation och digitalisering, där information om exempelvis AI och blockchain är mindre vanlig jämfört med andra europeiska företag.
- Bristande kommunikation om tillgänglighet: Endast 5% av svenska företag publicerar ett accessibility statement, vilket är betydligt lägre än det europeiska snittet på 35%.
Svenska företag fortsätter visa hög transparens
Svenska bolag utmärker sig i transparens kring bolagsstyrning, där den genomsnittliga kriterieuppfyllnaden är 58% – något över det europeiska snittet. Till exempel presenterar 62% av företagen ersättningspolicyn för styrelsen direkt på webbplatsen, jämfört med 22% i övriga Europa.
Kommunikation om innovation, digitalisering och AI en utmaning
Dock är presentationen av R&D, digitalisering och teknologier som AI betydligt mindre omfattande än hos europeiska motsvarigheter, vilket riskerar att minska intressenters förtroende.
Endast 34% presenterar detaljerad information om olika R&D-projekt eller initiativ, vilket kan jämföras med 56% av de europeiska bolagen. 64% presenterar information om digitalisering medan genomsnittet är 80% för de europeiska bolagen. Detta signalerar en viss brist på öppenhet inom dessa områden.
Den största skillnaden finns i presentationen av hur teknologier som AI och blockchain påverkar företagen, där endast 51% av de svenska företagen presenterar detta, medan 79% av de europeiska bolagen presenterar det, vilket är en skillnad på -28%.
Svenska företag behöver stärka kommunikationen kring tillgänglighet
Svenska företag sticker ut när det gäller att presentera ett så kallat accessibility statement, där de redogör för hur tillgänglig webbplatsen är. Endast 5% av de svenska bolagen presenterar detta, vilket kan jämföras med det europeiska genomsnittet på 35%.
Avsaknaden av ett formellt accessibility statement kan påverka svenska företags anseende när det gäller transparens och ansvarstagande, särskilt då användare blir alltmer medvetna om tillgänglighetsfrågor. Ett tydligt accessibility statement ger användare information om webbplatsens anpassning för personer med olika behov och signalerar att företaget prioriterar tillgänglighet och inkluderande digitala lösningar. Detta kan stärka företagets varumärke och förtroende.
Topp-presterande företag i Sverige
Sandvik behåller topp-placeringen på den svenska listan, och har ökat sin poäng något sedan förra året (+1,4 poäng). De presterar särskilt väl inom information om bolagsstyrning, om oss och aktie-relaterad information.
”Det är väldigt roligt att vi tar första platsen för tredje året i rad. Vi arbetar systematiskt med att förbättra vår webb för att optimera både användarupplevelsen och Sandviks varumärkesbild och där är Comprends analys ett viktigt verktyg för oss. Utöver detta tittar vi bland annat på hur länge våra besökare stannar på sajten och hur de interagerar med innehållet och även där ser vi mycket positiva signaler om att vi är på rätt väg med vår digitala närvaro” säger Björn Roodzant, kommunikationsdirektör på Sandvik.
Trelleborg har klättrat en placering på den svenska listan, de har förbättrat sin poäng med 3,3 poäng sedan förra året. Starka områden inkluderar press och media, hållbarhet och bolagsstyrning.
Pandox är både nya i den svenska topp tre-listan och årets best climber, vilket innebär att de är det svenska bolag som förbättrat sin poäng mest sedan förra året. De har förbättrat sin poäng med hela 20,2 poäng, vilket har gjort att de har klättrat 23 platser.
Topp 20 – Sverige
Ranking | Företag | Sektor | Poäng |
1 | Sandvik | Industrial Goods and Services | 87,8 |
2 | Trelleborg | Industrial Goods and Services | 81,9 |
3 | Pandox | Real Estate | 80,5 |
4 | NCC | Construction and Materials | 78,6 |
5 | Billerud | Basic Resources | 72,2 |
6 | Electrolux Professional | Industrial Goods and Services | 71,4 |
7 | Essity | Personal Care, Drug and Grocery Stores | 71,1 |
8 | SSAB | Basic Resources | 69,8 |
9 | Tele2 | Telecommunications | 69,1 |
10 | Axfood | Personal Care, Drug and Grocery Stores | 68,8 |
11 | SCA | Basic Resources | 68,6 |
12 | SEB | Banks | 66,7 |
13 | Atlas Copco | Industrial Goods and Services | 66,6 |
14 | Gränges | Automobiles and Parts | 66,0 |
15 | Swedbank | Banks | 65,8 |
16 | Electrolux Group | Consumer Products and Services | 65,3 |
17 | OX2 | Energy | 65,0 |
18 | Assa Abloy | Construction and Materials | 63,7 |
19 | Securitas | Industrial Goods and Services | 63,1 |
20 | Kindred Group | Travel and Leisure | 62,8 |
Om Webranking by Comprend
Webranking by Comprend är Europas ledande undersökning av företagswebbplatser, och den enda rankingen som baseras på målgruppernas förväntningar. Sedan starten 1997 har vi undersökt vad målgrupper som analytiker, investerare, journalister och jobbsökande förväntar sig från företagswebbplatser för noterade bolag. Årets ranking är gjord på nära 650 bolag, varav 155 är svenska.
Om Comprend
Vi är Comprend, tech-driven marknadsföring och kommunikation som skapar förtroende och hållbar tillväxt.
Med en stark kundlista och lång erfarenhet inom B2B, B2C och företagskommunikation, ser vi tech som en motor genom hela vårt arbete. Vi skalar av komplexitet för att hitta de rätta lösningarna för den rätta målgruppen och genom det stärka ditt varumärke. Vi hjälper dig som kund att ta beslut, agera snabbt och alltid mäta resultat. Totalt är vi 300+ experter som jobbar tight tillsammans mellan våra kontor i Sverige, Finland, Polen och Storbritannien.
Branding | Corporate communications | Marketing | Performance and analytics | Digital business