TCS nya affärsenhet kommer att nyttja företagets globala kompetenscentra, investeringar i NVIDIA:s AI-plattform samt expertis för att erbjuda branschspecifika lösningar inom tillverkning, finans, telekom, detaljhandel och fordonsindustrin.
Tata Consultancy Services (TCS) har utökat sitt samarbete med NVIDIA för att lansera branschspecifika lösningar och erbjudanden som hjälper kunder att dra nytta av artificiell intelligens (AI) snabbare och i större skala.
TCS nya affärsenhet bygger på ett femårigt samarbete och kombinerar båda organisationernas kompetenser för att erbjuda skräddarsydda erbjudanden för olika branscher.
Införande av AI är unikt för varje företag och involverar ett samspel mellan AI och befintliga företagsfunktioner. AI-utrullning i stor skala kräver en djup förståelse av företaget och dess praxis samt att bygga AI-modeller som är kontextuellt anpassade. Den nya enheten kommer att utforma och leverera speciellt framtagna strategier för införande av AI genom att dra nytta av globala kompetenscenter, investeringar i NVIDIA:s AI-plattform samt AI Enterprise- och Omniverse-plattformarna såväl som företagets kontextuella expertis.
Den nya enheten erbjuder också TCS egenutvecklade ramverk, som sammanför dess djupa områdesexpertis, branschspecifika kunskaper med NVIDIA:s AI-teknik för att bygga och distribuera AI-lösningar för att leverera värde i stor skala till kunder. TCS och NVIDIA har sedan tidigare samarbetat för att bygga innovativa lösningar och erbjudanden för olika branschvertikaler. De inkluderar:
- TCS Manufacturing AI for Industrials: Denna stora språkmodell (LLM) nyttjar företagets kontextuella expertis, tekniska kompetens och NVIDIA:s applikationsramverk för att hjälpa till att möta industrins utmaningar.
- TCS AI Spectrum for BFSI: En tjänst som säkert levererar innovativa sätt att integrera LLM och AI i finansbranschen i stor skala. NVIDIA AI Enterprise-plattformen möjliggöra snabbare beslutsfattande, förbättrad regelefterlevnad och riskhantering för finansiella institutioner.
- TCS Cognitive Visual Receiving: En lösning baserad på NVIDIA AI Enterprise och Omniverse som kan revolutionera lagerhantering för detaljhandeln. Detta tack vare större noggrannhet, effektivitet och hastighet genom automatiserad kvalitetskontroll, produktidentifiering, mätning och extraktion av attribut.
- TCS AI-Native Telco Offerings: Dessa lösningar gör det möjligt för telekomföretag att snabbt skapa anpassade modeller för att möta affärsbehov såsom autonom hantering av nätverksanomalier, fakturering och intäktsförsäkring, 3D-nätverksvisualisering och kundupplevelser.
- TCS AI-baserad autonom fordonsplattform: TCS IoT- och digitalenhet arbetar med NVIDIA för att nyttja generativ AI och djupinlärningstekniker för att accelerera utvecklingen av heltäckande autonoma funktioner och möjligheter för fordonstillverkare och leverantörer.
“Fusionen av TCS djupa branschexpertis med NVIDIA AI-teknik banar väg för att introducera en ny era av intelligent företagstransformation”, säger Jay Puri, Executive Vice President of Worldwide Field Operations på NVIDIA.” TCS nya affärsenhet är redo att accelerera AI och simulering med NVIDIA AI Enterprise för att bygga AI-agentlösningar och Omniverse för att bygga fysiska AI-lösningar, vilket banar väg för AI-driven innovation i Indien och världen över.”
“Anpassade AI-transformationer startar vid skärningspunkten mellan djup domän och djup teknik”, säger Siva Ganesan, chef för AI.Cloud Unit på TCS. ”Detta är ett område som TCS har utmärkt sig på under varje transformationscykel. Vårt unika perspektiv, vid skärningspunkten mellan affärer och teknik, hjälper oss att identifiera rätt möjligheter för våra kunder. Med den innovativa och effektiva NVIDIA AI-plattformen samt vår breda expertis och beprövade erfarenhet av att leverera värde har våra kunder nu ett verktyg för snabbare värdeförverkligande.”
TCS erbjuder kunder omfattande expertis inom olika branscher, global leveranskapacitet och djup förståelse för olika affärsprocesser. Företaget nyttjar NVIDIA AI, egenutvecklade lösningar och utvecklingsplattformar i sina erbjudanden för att tillgodose de specifika behoven hos varje bransch och hjälpa företag att frigöra den fulla potentialen hos AI.
Samarbetet är en del av TCS bredare initiativ för att stärka företagets AI-kompetens och bygga heltäckande funktioner drivna av NVIDIA:s teknik med målet att främja företagsomfattande AI-transformation för sina kunder.
Illustration: Steve Johnson på Unsplash
Tata Consultancy Services (TCS)
TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.
Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elva år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute. Besök TCS svenska webbplats på https://www.tcs.com/se-sv.
Besök www.tcs.com för mer information.