Tata Consultancy Services (TCS) har tecknat ett flerårigt avtal för att hjälpa Air France-KLM att bli den mest datadrivna flygbolagsgruppen i världen.
Under de kommande tre åren kommer TCS att modernisera flygbolagsgruppens data genom att flytta den till molnet och därigenom ge stöd för nästa generations datadrivna flygtrafik.
Denna förändring kommer att hjälpa Air France-KLM att avveckla företagets egna datacenter och i stället dra nytta av molnets fördelar till stöd för en hållbar och dynamisk flygindustri. Den nya dataarkitekturen kommer göra det möjligt att nyttja data för att stärka verksamheten, driva beslut, förbättra funktionaliteten och möjliggöra högre effektivitet.
TCS har samarbetat med Air France-KLM i 30 år för att förbättra tillförlitlighet, sociala medier, kundservice och e-handel. Företagets digitala innovationer, inklusive en rad prisbelönta mobilappar och funktioner som digital köhantering i flygplatslounger och hämtning av boardingkort via sociala medier, har förbättrat passagerarkontroll och -komfort. Med en grund i det långvariga partnerskapet kommer TCS nu att hjälpa Air France-KLM att migrera sina kritiska system och affärsdata till molnet, vilket omfattar nyckelområden som flygverksamhet, passagerarinformation, flygplansunderhåll, flygbolagens e-handelsplattformar och mycket mer. Migreringen kommer att förbättra operativ effektivitet inom alla affärsområden, säkerställa sömlös och säker datahantering samt modernisera tekniklandskapet vilket banar väg för nya möjligheter.
Pierre-Olivier Bandet, EVP & Group CIO, Air France-KLM Group, sade: ”I en snabbt föränderlig bransch är vi fast beslutna att bli en bli bäst inom flygtransport i Europa, samtidigt som vi uppfyller vår roll som en föregångare inom hållbar flygtrafik. Vi är glada över att öppna ett nytt och spännande kapitel med vår långvariga partner, TCS, för att få ut det mesta av vår data och nya teknologier för att bli ännu mer datadrivna och flexibla för att möta och överträffa våra kunders förväntningar.”
Data kan hjälpa flygbolag att förbättra sin effektivitet, effektivisera sin verksamhet och främja innovation, vilket leder till en snabbare och mer personlig flygupplevelse för kunderna. Data finns dock ofta i en mängd olika och ostrukturerade system. En stor utmaning för många företag i dag är att ta ut användbara insikter och värde från företags- och ekosystemdata. Utmaningen är särskilt tydlig för en stor och komplex organisation som Air France-KLM, som driver flera flygbolag med en flotta på 551 flygplan och över 320 destinationer i 100 länder.
Krishnan Ramanujam, President, Consumer Business Group, TCS, sade: ”Vi är oerhört stolta över vår 30-åriga gemensamma historia av innovativa prestationer och den positiva inverkan vi har haft på upplevelserna för Air France-KLM:s passagerare, anställda och partners. Vi är angelägna att hjälpa Air France-KLM att bli den mest datadrivna flygbolagsgruppen i världen och fortsätta att nå nya höjder inom flygtransport och kundupplevelse, operativ excellens och hållbarhet under kommande decennier.”
Genom transformationsprojektet är TCS redo att omdefiniera branschstandarder inom rese-, transport- och hotellsektorerna. En framträdande egenskap hos detta projekt är att datatillgänglighet i det nya molnet kommer att uppnås redan under det första året. Projektet kommer att ledas av ett dedikerat team i TCS leveranscenter i Frankrike, Nederländerna och Indien. Det nära samarbetet med Air France-KLM:s datateam baserade i Toulouse kommer att vara avgörande för att säkerställa framgången för den storskaliga transformationen.
Med tre decenniers expertis inom flygbranschen samarbetar TCS med ledande globala flygbolag och erbjuder strategiarbete såväl som en portfölj av affärs-, teknik- och ingenjörstjänster. Det nyöppnade TCS Aviation Digital Centre i Portugal är kärnan för företagets branschkompetens, senaste teknik och skräddarsydda digitala erbjudanden för europeiska transportkunder.