Tillväxtpotentialen är stor bland svenska småföretag om de får tillgång till bättre digitala verktyg.
Det visar en ny studie av Swedish Ecom Association som undersökt svenska småföretagares användning av digitala verktyg.
Studien visar att det finns en stor diskrepans mellan småföretagares behov och vad de svenska mjukvaruföretagen erbjuder sina kunder.
– Studien bekräftar vad vi sett länge, det är både svårt och kostsamt att som småföretagare ersätta sina befintliga digitala verktyg med nya som är enklare, har fler funktioner och som kan integreras med andra system. Saker som i slutändan bidrar till fler leads och kunder. Det innebär att många småföretagare är låsta till föråldrade system som begränsar möjligheterna att växa, säger Edward Nugent, PhD och forskningsledare för rapporten.
Det handlar dock inte bara om äldre teknik utan också om förbisedda affärsmöjligheter bland svenska SaaS-leverantörer. Det finns till exempel inget svenskt E-handelssystem som svenska småföretagare väljer, studien visar tydligt att Shopify är starkt ledande. Det finns överhuvudtaget ingen svensk SaaS-plattform som dominerar någon digital försäljnings- eller marknadsföringskategori.
Mindre än hälften av alla små och medelstora företag använder sig av ett CRM-system och när de gör det, väljer de icke-svenska företag och med goda skäl. Detsamma gäller för marketing automation som ca 25 % använder sig av. Förvånansvärt nog hittar endast 4 % av småföretagen nya digitala verktyg via befintliga leverantörer.
– SaaS-företagen tjänar på att ha kunder som är fastlåsta i deras system, åtminstone på kort sikt. På längre sikt finns det mycket att vinna på att tillhandahålla öppna system som lätt integreras med andra system och arbeta närmare sina kunder för att tillsammans utveckla såväl nya funktioner som nya system, säger Nugent.
Sammanfattningsvis visar studien att det finns stor potential för svenska småföretag att växa genom att jobba mer med digitala verktyg och att det samtidigt finns många, nya affärsmöjligheter för svenska SaaS-företag.