Var fjärde nordiskt företag använder AI vid handel med andra företag – men ser också ökade risker

Var fjärde nordiskt företag använder AI vid handel med andra företag – men ser också ökade risker

Publicerat av: Redaktionen

Användningen av artificiell intelligens (AI) i digital försäljning ökar snabbt bland nordiska B2B-företag.

Enligt Litiums nya AI-rapport där över 900 beslutsfattare i norden tillfrågats, har andelen som använder AI i sin digitala försäljning vuxit med 60 procent det senaste året – från 15 procent till 24 procent.

Ytterligare 32 procent planerar att ta steget inom kort.

Var fjärde nordiskt företag använder AI vid handel med andra företag – men ser också ökade riskerDe större företagen har kommit längst, där två tredjedelar uppger att de infört eller planerar att införa AI inom digital försäljning. Men även mindre bolag följer efter: bland företag med en omsättning under 20 miljoner kronor har användningen nästan fördubblats det senaste året.

Hos företag som säljer till andra företag används AI i digital försäljning främst inom marknadsföring (57 procent), datainsamling (55 procent), effektivisering av försäljningsprocesser (44 procent), kundsupport (41 procent) samt personalisering av kundupplevelsen (34 procent).

– AI har länge bidragit till affärsnytta inom digital försäljning B2C, och nu ser vi att handeln B2B snabbt tar samma väg. Men det är avgörande att tekniksatsningarna går hand i hand med utvecklingen av intern kompetens, säger Malin Bodolla, marknadschef på Litium.

Oro för ökade risker

Samtidigt pekar företagen i rapporten på flera risker med sin AI-satsning i digital försäljning. Bland de främsta nämns risken för opersonliga kundrelationer, felaktiga AI-resultat och ett beroende som kan underminera mänsklig kompetens. Andra utmaningar handlar om att generiskt AI-innehåll kan försvaga varumärken, att brist på kontext kan leda till fel slutsatser – samt att känslig information kan äventyras genom dataläckor.

AI är ett kraftfullt verktyg, men framgång kräver balans mellan innovation och ansvar. Frågor om dataskydd och tillit är centrala, säger Malin Bodolla.

 

Om rapporten

Den nya rapporten “The Rise of AI in B2B Digital Commerce” är den första i sitt slag och bygger på insikter från över 900 beslutsfattare i Norden – alla verksamma inom tillverkning, distribution eller grossistledet. I rapporten belyses frågor som hur företag använder AI i marknadsföring och försäljning i dag, vilka risker och utmaningar de ser och hur deras framtidsplaner för AI ser ut.

Om Litium: Litium AB (publ) är en av Nordens ledande aktörer inom digital handel. Vi hjälper företag inom B2B och B2C att accelerera sin försäljning, snabbt skala upp sin verksamhet, nå nya marknader och samtidigt skapa marknadsledande kundupplevelser online. Vi gör det genom att erbjuda en skalbar och molnbaserad e-handelsplattform som är byggd för tillväxt. Våra kunder som Lindex, Tingstad och Jollyroom omsätter över 20 miljarder kronor årligen online. Litium agerar tillsammans med sitt partnernätverk på den globala marknaden och är noterat på Nasdaq First North Growth Market. Amudova AB är bolagets Certified Adviser och kan nås på info@amudova.se eller +46 8 545 017 58. För mer information besök gärna litium.se.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00