Googles XR-chef: ”Vi måste sluta prata med AI”

Googles XR-chef: ”Vi måste sluta prata med AI”

Publicerat av: Redaktionen

När tekniken är snabbare än människan krävs ny interaktion för att tillvarata möjligheterna.

Autonom AI stod i fokus på årets upplaga av Digitalize in Stockholm, med samtal och diskussioner om utmaningarna och möjligheterna.

Googles forskningsledare Mar Gonzalez-Franco menar att vi har ett ”promptproblem” och behöver ersätta språkliga instruktioner med blick, rörelser och gester för att dra full nytta av AI.

 Digitalize in Stockholm är Sveriges största event om utmaningar och möjligheter när samhället genomgår digital transformation. I år möttes drygt 700 forskare, experter och företagsledare från hela världen på Münchenbryggeriet, tisdag den 11 november.

Huvudtalaren Mar Gonzalez-Franco, forskare och ledare för Googles XR-team i Seattle, är expert på virtuell verklighet och psykologi. Hon menar att det är nödvändigt med nya former av interaktion mellan människa och dator för att vi ska kunna tillvarata möjligheterna med AI i vardagen. Samlingsnamnet för detta är XR (extended reality).

Googles XR-chef: ”Vi måste sluta prata med AI”

Googles forskningsledare Mar Gonzalez-Franco

– Nu börjar våra mänskliga begränsningar bli uppenbara. Tekniken överglänser oss. Ett exempel är att tal är så mycket långsammare än datatrafiken från en router, bara 39 bitar per sekund. En annan sak är att vi har ett promptproblem. De instruktioner – promptar – som vi behöver ge AI för att få ut mesta möjliga av tekniken blir alltmer komplexa.

Hennes lösning är att ersätta språkliga instruktioner med blick, gester och rörelser. Det går snabbare och är mer intuitivt än ge skriftliga eller muntliga instruktioner. Det är här som en datorgenererad utvidgad verklighet kommer in som en naturlig form av interaktion och det sker med bärbara enheter som bärs på huvudet.

– Det har funnits smarta glasögon och headset länge men först nu börjar de bli möjliga att ha råd med. De ger oss möjlighet att uppleva världar där allt möjligt kan hända och ändå upplevas realistiskt. Och det är nu som tekniken kommer att bli den viktigaste grunden för vårt lärande, inte naturen, menar hon.

Just det sista kan låta provokativt. Det finns ju studier som visar att omfattande användning av generativ AI kan göra människor dummare – att vi slutar tänka?

– Det handlar såklart om hur och varför man använder tekniken. I vårt samhälle ställs krav på att lära sig allt svårare saker, med AI går det lättare att ta sig upp på inlärningskurvan. Det behövs också nya metoder i ett samhälle som kräver livslångt lärande. Med XR kan det ske mer naturligt och individanpassat, var och hur jag vill.

Hon menar att det fortfarande kommer att vara väldigt viktigt att kunna saker från grunden, på samma sätt som barn behöver lära sig räkna själva innan de får en miniräknare. För att använda AI och åstadkomma bra filmer behövs djup kunskap i filmskapande, för att skapa mode med AI behövs omfattande erfarenhet och kunskaper på det området.

Karl H Johansson är forskare och föreståndare för Digital Futures som arrangerar Digitalize in Stockholm. Han menar att den XR-forskning som Mar Gonzalez-Franco och hennes team på Google genomför är avgörande för att fler ska kunna dra nytta av digitaliseringens möjligheter i samhället. Forskningen inom extended reality innebär också möjligheter att ta fram nya lösningar som leder till nya företag, jobb och exportmöjligheter för Sverige.

– EU-kommissionens senaste mätning visar att Stockholm toppar listan över 241 regioner, före Köpenhamn, London och Zürich. En viktig orsak är att vi lyckats där många andra regioner fortfarande kämpar, vilket gäller innovation i samverkan mellan forskare, företag och offentlig sektor, den så kallade trippelhelixmodellen.

 

 

Om Digital Futures

Digital Futures etablerades 2020 gemensamt av KTH, Stockholms universitet och RISE, och är en av regeringens långsiktiga satsningar på forskning inom digital transformation som adresserar stora samhällsutmaningar. Digital Futures omfattar 350 fakultetsmedlemmar och partners som Region Stockholm, Stockholms stad, AstraZeneca, Ericsson, Hitachi, Saab, Scania, Skanska och Xylem.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00