Adobe meddelar den allmänna tillgängligheten av AI-agenter som kommer att omforma hur företag bygger, levererar och optimerar kundupplevelser och marknadsföringskampanjer.
Drivet av Adobe Experience Platform (AEP) Agent Orchestrator skapar Adobe också en AI-plattform för företag för att hantera och anpassa agenter från Adobe och tredjepartsprogram, vilket säkerställer att agenter kan förstå sammanhang, planera åtgärder i flera steg, förfina svar och mer.
AEP, som används av många av världens ledande företag för att koppla samman realtidsdata i hela organisationen, förankrar Adobes erbjudanden i en djup förståelse för företagsdata, innehåll och arbetsflöden. Detta lägger grunden för att agenter ska kunna vidta kontextuellt relevanta åtgärder och leverera avkastning på investeringen (ROI).
– Adobe har länge hjälpt företag att leverera engagerande upplevelser till sina kunder genom att förvandla digitala data till handlingsbara insikter. Vi utnyttjar nu agentisk AI för att bygga specialiserade agenter och bädda in dem i arbetsflöden för data, innehåll och skapande av upplevelser, säger Anjul Bhambhri, Senior Vice President Engineering, Adobe Experience Cloud. Våra innovationer inom agentisk AI höjer orkestreringen av kundupplevelser genom att tänka om processer, frigöra produktivitet för marknadsföringsteam och leverera personaliserade upplevelser i skala för att driva tillväxt.
Över 70 procent av AEP-kunderna använder redan Adobes AI Assistant, som är det konversationsgränssnitt som gör det möjligt för team att interagera med agenter från Adobe och tredje part. Varumärken som The Hershey Company, Lenovo, Merkle, Wegmans Food Markets, Wilson Company med flera har arbetat med Adobes agentiska AI-erbjudanden för att stärka sina interna förmågor och leverera effektfulla kundupplevelser.
Omdefinierar orkestreringen av kundupplevelser med AI-agenter
Adobe meddelade också den allmänna tillgängligheten av AEP Agent Orchestrator, inklusive en resoneringsmotor där beslutsvetenskap och språkmodeller möjliggör dynamiskt och adaptivt resonerande. Detta säkerställer att användarens avsikt kan tolkas från uppmaningar i naturligt språk, för att dynamiskt avgöra vilka agenter som aktiveras som del av en orkestrerad plan. Med AEP som grund kommer Agent Orchestrator att driva kontextuellt relevanta och målorienterade automatiserade åtgärder, med stöd för förfining genom en ”människa i loopen”-metod.
Färdiga AI-agenter – som exponeras direkt i marknadsledande företagsapplikationer från Adobe såsom Adobe Real-Time Customer Data Platform, Adobe Experience Manager, Adobe Journey Optimizer och Adobe Customer Journey Analytics – kan utnyttjas av företag för att stärka marknadsförares färdigheter och accelerera Customer Experience Orchestration (CXO). Dessa AI-agenter inkluderar:
- Audience Agent gör det möjligt för team att snabbt skapa, skala och optimera målgrupper som kan aktiveras för personaliseringsinitiativ. Målgrupper med högt värde kan utnyttjas snabbt via handlingsbara rekommendationer och övervakas noggrant för att uppfylla organisatoriska mål och KPI:er.
- Journey Agent i Journey Optimizer förenklar skapandet och orkestreringen av kundresor och kampanjer över kanaler som webb, mobil, app, e-post m.m. Agenten skapar resor baserat på definierade mål, optimerar kontaktpunkter utifrån faktorer som kundbortfall och identifierar insikter för att finjustera interaktioner.
- Experimentation Agent analyserar prestandadata från experiment, vilket gör det möjligt för team att formulera nya hypoteser för optimeringsarbete, analysera kausal påverkan och identifiera förväntad konvertering eller lyft. Den kommer att finnas i Journey Optimizer Experimentation Accelerator, så att team enkelt kan omvandla experiment till AI-drivna insikter som driver tillväxt.
- Data Insights Agent i Customer Journey Analytics (CJA) effektiviserar processen att härleda insikter från signaler i hela organisationen, vilket gör att alla team kan visualisera, prognostisera och vidta korrigerande åtgärder för initiativ inom kundupplevelse. Denna agent finns nu i CJA liksom i andra företagsapplikationer från Adobe.
- Site Optimization Agent tillhandahåller ständigt aktivt stöd för team som vill hantera varumärkens webbplatser för hög prestanda. Agenten identifierar automatiskt och flaggar problem som påverkar kundengagemang – såsom trasiga bakåtlänkar eller lågpresterande sidor – vilka sedan enkelt kan åtgärdas via Adobe Sites Optimizer.
- Product Support Agent förbättrar processen att lösa problem för Adobes kunder genom att utnyttja en stor mängd kunskapskällor och organisationsdata för att hjälpa användare att få största möjliga värde från sina företagsapplikationer. Detta omfattar nu felsökningsstöd – inklusive ärendeskapande och spårning – direkt i användarnas arbetsflöden.
Enhetlig upplevelse för att anpassa och utöka AI-agenter
Snart kommer Experience Platform Agent Composer att tillhandahålla ett enda gränssnitt för företag att anpassa och konfigurera AI-agenter baserat på bland annat varumärkesriktlinjer och organisatoriska policys. Detta gör det möjligt för medarbetare att finjustera AI-agenters åtgärder och förkorta tiden till värde. Dessutom kommer nya utvecklarverktyg, inklusive ett Agent SDK och en Agent Registry, att göra det möjligt för utvecklare att bygga, utöka och orkestrera agentbaserade appar och därmed utöka användningsfallen till nya branscher och användarpersonor.
När team implementerar agentisk AI för att förstärka det dagliga arbetet och skapa bättre resultat är interoperabilitet mellan AI-agenter i olika ekosystem avgörande. Agent Composer utrustar företag med verktyg för att driva samarbete mellan flera agenter med hjälp av Agent2Agent-protokollet. Detta utökar värdet av agentbaserad AI över fler arbetsflöden, med anpassningsmöjligheter som adresserar specifika behov. Adobe tillkännagav också nya partnerskap inom agentbaserad AI med Cognizant, Google Cloud, Havas, Medallia, Omnicom, PwC och VML, vilket möjliggör sömlös exekvering av arbetsflöden mellan agenter samt anpassning över branscher och användningsfall.
Om Adobe
Adobe förändrar världen genom digitala upplevelser. För mer information, besök www.adobe.com.






