AEOmotor tar position i en ny svensk nisch – hjälper företag att synas i AI-svar

Publicerat av: Redaktionen

En ny tjänst som hjälper företag att bli synliga i svar från AI-motorer som ChatGPT, Perplexity och Google AI overview.

Plattformen bygger på den växande disciplinen AEO – Answer Engine Optimization, som beskrivs som nästa steg efter traditionell SEO.

Medan de flesta företag fortfarande optimerar för Google-sök, börjar allt fler användare ställa sina frågor direkt till AI-assistenter. Då väljer modellerna själva vilka källor de citerar. AEOmotor analyserar och förbättrar webbinnehåll så att det blir läsbart, begripligt och citerbart för dessa språkmodeller.

Tjänsten kontrollerar strukturen på en webbplats, identifierar hinder som gör att AI missförstår, och genererar rätt schema-data, FAQ-struktur och semantik. Den kan även simulera hur sidor citeras i AI-svar. AEOmotor är en av de första svenska aktörerna som implementerar experimentella standarder som AI.txt och LLM.txt – filer som anger hur AI-botar får läsa och tolka innehåll.

Bakom AEOmotor står Amir Chamsine, grundare till AI-hjälpen och varumärket Kreatum AI.

Kreatum utvecklar specialiserade AI-tjänster för offentlig och privat sektor, där AEOmotor är den senaste satsningen

AEOmotor vänder sig till alla som arbetar med webbinnehåll och vill analysera hur AI läser, tolkar och citerar deras sidor

AEOmotor lanseras officiellt idag och finns tillgänglig på www.aeomotor.se

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00