Nya agentbaserade och generativa AI-funktioner i Oracle Fusion Cloud Sales hjälper företag att förbättra kundengagemanget och snabba upp säljprocesser.
Oracle lanserar nya AI-agenter och generativa AI-funktioner i Oracle Fusion Cloud Sales för att hjälpa säljteam att skapa mer meningsfulla engagemang och göra försäljningsprocesser mer effektiva.
De nya AI-funktionerna ingår i Oracle Fusion Cloud Customer Experience (CX) och är tillgängliga för kunderna i dag. De drar nytta av anslutna data från hela ekonomi- och logistikkedjan för att hjälpa säljteamen att skapa personligt anpassade, kontextuellt relevanta upplevelser för varje kund.
”Försäljningsprocesser har blivit överkomplicerade på grund av de många administrativa och komplexa uppgifter som krävs idag. Säljteam kämpar med att hitta den tid som behövs för en effektiv och meningsfull kundkommunikation”, säger Rob Tarkoff, vice VD och chef för Oracle Cloud CX. ”De nya AI-agenterna och de generativa AI-funktionerna i Oracle Cloud Sales eliminerar många tidskrävande administrativa uppgifter, vilket gör att säljteamet kan öka produktiviteten och skapa en mer effektiv kontakt med kunderna.”
De senaste AI-innovationerna i Oracle Cloud Sales är bland annat:
Kundengagemangsagent: Hjälper säljteam att spara tid och förbättra produktiviteten genom att effektivisera kundkommunikationen. Agenten kan till exempel snabbt generera e-postmeddelanden som är redo för kunder och utformade för att kringgå skräppostfilter, samtidigt som säljarna kan justera tonen och öka engagemanget hos sin specifika målgrupp.
- Kundanteckningsagent: Hjälper säljteam att på ett mer effektivt sätt hantera de aktuella kundsanteckningarna. AI-agenten kan till exempel sammanfatta den senaste kundaktiviteten, organisera mötesanteckningar och automatiskt mata in dem i systemet för intern teamåtkomst och samarbete. För att möta behoven hos olika säljteam kan agenten också korrekturläsa och ändra mötesanteckningar, till exempel infoga punktlistor eller åtgärdspunkter.
- Kundinformationsassistent: Hjälper säljteam att snabbt komma igång med nya kunder och utveckla betydelsefull kundkontakt. Den AI-styrda assistenten kan till exempel snabbt skapa en översikt över kontot, inklusive senaste aktivitet, aktuellt sentiment och avtalsstatus, genom att dra nytta av data från försäljning, ekonomi och logistikkedja. Detta skapar en mer heltäckande, personligt anpassad och kontextuellt relevant kundöversikt.
- Flerspråkig support: Hjälper säljteam att smidigt nå globala målgrupper. Inbyggda generativa AI-funktioner hjälper exempelvis säljteam att snabbt översätta kundengagemang och interagera med kunder på andra språk.
Analysfirman Gartner anser att, “Generativ artificiell intelligens (GenAI) omformar landskapet för säljteknologi och erbjuder innovativa lösningar inom områden som prospektering, säljanalyser, prognoser och säljstöd. Verktyg med GenAI-funktioner integreras i användningsområden över hela säljfunktionen och stödjer viktiga prioriteringar såsom intäktstillväxt, go-to-market-strategier, kostnadsoptimering och riskreducering.”
Gartner förutspår också att ”fram till 2026 kommer B2B säljorganisationer som använder generativa AI-inbäddade försäljningstekniker att minska den tid som ägnas åt prospektering och kundmötesförberedelse med över 50 procent.”
Som en del av Oracle Fusion Cloud Applications Suite är Oracle Cloud CX en sammanhängande applikationssvit som utnyttjar AI-funktioner för att hjälpa organisationer att skapa, hantera, underhålla och utveckla långvariga kundrelationer inom marknadsföring, försäljning och service. Den inbäddade AI:n fungerar som en rådgivare och assistent, och hjälper till att analysera sammankopplade data från marknadsföring, försäljning och service för att förbättra driftseffektiviteten och kundupplevelsen.
Gartner, Inc., 13 generativa AI-användningsfall för B2B-försäljning, av Adnan Zijadic, Dan Gottlieb, Ilona Hansen, 28 maj 2024. GARTNER är ett registrerat varumärke och ett registrerat varumärke som tillhör Gartner, Inc. och/eller dess dotterbolag i USA och internationellt och används häri med tillstånd. Med ensamrätt.