[KRÖNIKA] Kanalen utvecklas ständigt. Med multimoln-lösningar som förändrat hur man arbetar, edge-teknik som skapar möjligheter i form av storskaliga digitala transformationsprojekt, och med AI erbjuds en mängd nya möjligheter.
Dessa tre nyckeltrender kommer att definiera kanalens framtid under det kommande året, och förändra hur partner arbetar och de tjänster de levererar till kunderna.
Framöver kommer kanalpartner behöva kunskap och utbildning kring dessa trender och måste ta till sig dem för att hjälpa sina kunder att maximera sina IT-investeringar. IT-leverantörer har därför en skyldighet att utbilda och inspirera sina partners för att driva denna teknik framåt. Detta kommer kräva ett närmare och starkare samarbete för att kunna garantera bra leverans till kunderna.
Multimoln är inte längre en lyx
Hybrida lösningar och multimoln är de dubbla motorerna som driver moderniseringen av IT inom alla branscher, och detta har påverkat sättet man arbetar inom kanalen. Kunder drar idag nytta av fördelarna med en molninfrastruktur, men inser också riskerna med att arbeta med statiska helhetslösningar som dessutom innebär att de kan hamna på efterkälken mot konkurrenter som har en mer flexibel och agil struktur.
Detta förändrar återförsäljarnas roll, som numera främst handlar om att hjälpa till att skapa eller hantera kunders molninfrastrukturer, och levererar lösningar som ger kunderna möjlighet att dra nytta av fördelarna av ett hybridmoln. Återförsäljare kommer framöver spela en avgörande roll i att hantera digitala transformationsprojekt och erbjuda kunderna möjligheten att välja mellan flera molnleverantörer.
Möjligheterna med att utnyttja kanten av nätverket
Kantdatorsystem – på engelska Edge Computing – gör det möjligt för kanalpartner att leverera skräddarsydda lösningar till branscher som behöver kunna, i realtid, bearbeta den data som finns tillgänglig i hela verksamheten. Denna teknik är idag ryggraden i organisationers moderna digitala transformation, vilket innebär att den också kommer att få allt större genomslag i kanalen under de närmsta åren.
Möjligheten att flytta bearbetning av data och applikationer till de platser där data produceras kommer att vara centralt för varje digitaliseringsprojekt, vilket i sin tur påverkar företags utgifter för mjukvara, hårdvara och tjänster. IDC förutspår att utgifterna för arbete med kantdatorsystem kommer att nå 317 miljarder amerikanska dollar år 2026, efter att ha ökat med 13,1 procent till 208 miljarder amerikanska dollar under 2023.
Under de kommande åren kommer förmågan att analysera data att flyttas ut till kanten av nätverken, vilket innebär att vi inte längre kommer behöva extrahera och dela data utanför nätverken. Att bearbeta data vid källan innebär att man enklare och snabbare kan ta beslut baserade på realtidsdata. Detta ger en mängd fördelar, allt från förbättrade kundupplevelser inom detaljhandeln till att hjälpa telekomleverantörer att virtualisera nätverksfunktioner.
Effekten av denna utveckling är att kanalpartner idag lägger mycket tid och pengar på att välja rätt leverantörer till sina IT-projekt. För en kanalpartner är detta ett gyllene tillfälle att leverera skräddarsydda lösningar som gör det möjligt att arbeta i kantdatorsystem, och ju fler branscher som börjar bearbeta data i kanten av nätverken, ju mer kommer denna metod att växa.
Kanalen har redan hoppat på tåget
Dagens kanalpartner har redan hoppat på AI-tåget. Alla pratar om AI, oavsett om de är i IT-branschen eller inte. Men utmaningen för IT-leverantörer under det kommande året är att inspirera sina kanalpartner att förstå hur de kan använda AI för att lösa affärsmässiga utmaningar.
Leverantörer av IT-tjänster kan hjälpa sina partner att veta vad AI kan ge kunderna och hur dessa lösningar kan erbjudas på bästa sätt. Partner måste därför ta reda på vem de ska arbeta med, vilka lösningar som ska användas och vilka affärsmodeller de ska använda. IT-leverantörer kan därför hjälpa sina kanalpartner att förstå svaren på dessa problem och i sin tur hjälpa kunder att starta sin AI-resa.
IT-leverantörer behöver få tillgång till toppmoderna AI-lösningar, så att kunderna kan distribuera AI snabbare, säkert och mer effektivt. Nyckeln till detta är att ge tillgång till ett partnerekosystem med olika applikationer och tjänster, och detta gör goda partnerskap viktigare än någonsin.
Ett av de stora hindren för en bredare användning av AI är nämligen det faktum att även om företag köper den bästa mjukvaran eller hårdvaran, kan det fortfarande finnas problem med att utnyttja tekniken och säkerställa att anställda har rätt kompetens för att maximera företagets AI-investeringar. Det är därför avgörande att IT-leverantörer har initiativ på plats för att hantera dessa utmaningar. Till exempel arbetar Lenovo AI Innovators Program nära med företag som utvecklar AI-mjukvara, och låter sina partner nyttja AI- och hårdvaruexperter för att säkerställa att allt fungerar, vilket hjälper kanalen att dra nytta av alla möjligheter som AI-tekniken ger.
Mot nya möjligheter
Dessa tre händelser förändrar inte bara hur företag använder teknik, utan hur kanalen fungerar och möjligheterna för partner. I takt med att molnteknik, användning av kantdatorsystem och AI blir alltmer framträdande på arbetsplatserna, kommer vi se allt fler möjligheter för de kanalpartner med framtiden i sikte.
Genom samarbete och noggrann planering kommer kanalen kunna dra nytta av dessa möjligheter och leverera innovativa tjänster till kunder inom alla branscher.
Daniel Lindberg, Sverigechef på Lenovo