Allt fler organisationer har fått upp ögonen för generativ AI, men många står fortfarande och väntar på att ta nästa kliv för att kunna nyttja alla fördelar som AI ger.
Nu intensifieras inlärning och tillämpning av generativ AI inom hela B3-koncernen, vilket både leder till större intern effektivitet och ett förstärkt erbjudande till kund.
Totalt investeras 100 000h i utbildning för medarbetare inom koncernen med målsättningen att ligga i framkant för att kunna hjälpa kunderna att skapa nya möjligheter.
– Nu gör vi på B3 en stor satsning med ambitionen att kunna inta en ledande position inom AI i Sverige. Tar du dig inte an AI missar du den enorma produktivitetsökning det möjliggör och hamnar lätt efter. På B3 vill vi nyttja den enorma kraft som finns i AI, både för att själva bli mer effektiva och för att kunna hjälpa våra kunder att dra nytta av alla möjligheter som finns. Därför satsar vi på att utbilda alla våra medarbetare och vi startar också ett nytt ledarutvecklingsprogram med fokus på AI, säger Sverre Bjerkeli, tf VD och Koncernchef för B3 Consulting Group.
B3 har sedan starten 2003 arbetat med AI i någon form, såsom maskininlärning med matematiska och statistiska modeller, för att hjälpa verksamheter att bli mer datadrivna, hitta analysmetoder och effektivare arbetssätt. Den satsning som nu görs fokuserar mer på möjligheterna med generativ AI och olika språkmodeller. En viktig komponent är att förstå möjligheter och begränsningar med verktygen och ha förmågan att använda dem på ett ansvarsfullt sätt, vilket kommer både B3s kunder och hela koncernen till godo. Christian Lauritzen, en framstående AI-expert och pionjär inom området, ansvarar för att driva satsningen inom B3.
– Det är både spännande och roligt att vi nu gör en så stor satsning på generativ AI, men framförallt är det nödvändigt för att ligga i framkant givet den fart utvecklingen rör sig. B3 är väl förberett och vi har kompetenskartan på plats för teknik, utveckling av appar, strategiutveckling och processer kring generativ AI. Mycket av de som förr var svårt eller tidskrävande har blivit lätt, även om resultaten ofta fortfarande behöver valideras av mänskliga experter. Det är en teknisk såväl som humanistisk resa i ett förändrat arbetssätt, säger Christian Lauritzen, Chief AI Enabler.
Bolagen inom B3-koncernen använder generativ AI på olika sätt utifrån sin specialistkompetens. I många fall behövs kombinerade kompetenser för att skapa kraftfulla kundleveranser, och redan idag arbetar specialistbolagen tätt och ofta över bolagsgränserna.
– Syftet med det kraftfulla initiativ som B3 tar är att göra alla våra specialistbolag relevanta, kompetenta och leveranskraftiga. Kontakta oss gärna idag och starta dialogen om AI. Vi kan ge vägledning om vad som bör göras, vad som bör undvikas samt vilken ordning som är bäst lämpad, tillägger Sverre Bjerkeli.