AI-samarbete ska bidra till Indonesiens socioekonomiska tillväxt
Hem NYHETERTECH NEWS AI-samarbete ska bidra till Indonesiens socioekonomiska tillväxt

AI-samarbete ska bidra till Indonesiens socioekonomiska tillväxt

Publicerat av: Redaktionen

Under MWC offentliggjordes ett nytt partnerskap mellan det indonesiska telekombolaget Indosat Ooredoo Hutchison (Indosat) och det globala IT-bolaget Tech Mahindra med syfte att bygga AI-verktyget ”Garuda”, en Large Language Model (LLM) som ska bevara Indonesiens officiella språk Bahasa Indonesia och bidra till landets socioekonomiska utveckling.

 Planen för det nya AI-verktyget Garuda är att göra det möjligt för Indosats kunder att nyttja applikationer för ändamål som kundsupport, underhållning och skapande av innehåll inom branscher som hälsovård, e-handel, jordbruk och telekom på sitt inhemska språk.

AI-modellen kommer att erbjuda mer personliga kundupplevelser genom att analysera sentiment och förstå beteendemönster, vilket resulterar i flexibelt lärande baserat på kunders tidigare interaktioner – något som möjliggjorts genom att bygga vidare på principerna för Tech Mahindras inhemska LLM ”Project Indus”, en AI-modell utformad för att användas på olika indiska språk och dialekter.

– Genom att bevara Bahasa Indonesia och dess dialekter främjar vi språklig mångfald och förbättrar tillgängligheten och inkluderingen i den digitala sfären. Tillsammans använder vi AI-infrastruktur för att driva innovation, skapa meningsfulla upplevelser och nya möjligheter för socioekonomisk tillväxt i hela landet, säger Vikram Sinha, President Director och CEO för Indosat Ooredoo Hutchison.

Garuda kommer att utvecklas med 1,2 miljarder parametrar för att forma modellens förståelse av Bahasa-språket. Dessa parametrar kommer att påverka hur modellen bearbetar input och formulerar output.

AI-samarbete ska bidra till Indonesiens socioekonomiska tillväxt

Mohit Joshi, Managing Director & Chief Executive Officer, Tech Mahindra; Vikram Sinha, President Director and Chief Executive Officer of Indosat Ooredoo Hutchison; Harshvendra Soin, President – Asia Pacific & Japan Business, Tech Mahindra at the Mobile World Congress 2024

– LLM-marknaden väntas nå 40,8 miljarder dollar år 2029. I och med detta ser vi att uppkomsten av språkmodeller som Garuda och Indus är en naturlig utveckling som gör det möjligt för människor och företag att kommunicera online på sina lokala dialekter och språk. Vi är glada över att samarbetet som vi tror avsevärt kommer att främja Indonesiens språkliga mångfald och öppna upp nya affärsmöjligheter för företag i regionen, säger Harshvendra Soin, ansvarig för Asia Pacific och Japan Business på Tech Mahindra.

De två bolagens gemensamma vision är att bidra till utvecklandet AI-baserade språkmodeller för att på så vis bidra till bevarandet av språklig mångfald och främja kommunikationslösningar som är skräddarsydda för den indonesiska marknadens behov.

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00