Ebbot, ett svenskt AI-bolag specialiserade på kundservice, öppnar nu upp sitt API för sina egna EbbotGPT AI-modeller.
Med det nya API:et kommer externa företag och utvecklare kunna använda sig av Ebbots EU-baserade AI språkmodeller (LLMs) i egna system och applikationer.
Sedan starten 2018 har svenska Ebbot varit en framstående leverantör av AI chatbotar för kundservice, men det var först i fjol som tillväxtresan verkligen tog fart. Under hösten 2023 blev bolaget den första och enda chatbotsleverantören i Norden att lansera en egenutvecklad generativ AI, EbbotGPT. Tekniken är samma som används i bland annat ChatGPT, men skiljer sig genom att vara skräddarsydd för kundservice och anpassad att endast svara utifrån företagsspecifik information. Dessutom är modellen helt GDPR-kompatibel med full drift inom EU, helt utan inblandning av amerikanska tredjepartsleverantörer.
Sedan lanseringen av EbbotGPT har flera stora svenska och internationella företag börjat använda Ebbots generativa AI för att automatisera både interna och externa serviceprocesser. Resultaten har varit imponerande, med ökad effektivitet, förbättrad kundnöjdhet och minskade kostnader som några av de främsta fördelarna.
Idag, ett år efter lanseringen av EbbotGPT, öppnar Ebbot sitt API för modellerna. Detta gör det möjligt för företag och utvecklare världen över att nyttja Ebbots serviceanpassade AI-modeller i sina egna system och applikationer, på samma sätt som många använder API:er mot techjättarna OpenAI och Google.
“Med öppningen av vårt API för EbbotGPT tar vi steget från att bara vara chatbotsleverantör till att kunna erbjuda en mer mångsidig AI-plattform för serviceautomation,” säger Axel Hellström, CMO på Ebbot.
“Det finns en stor efterfrågan på ett europeiskt alternativ till de amerikanska techjättarna. Med EbbotGPT API fyller vi den luckan på marknaden och ger företag möjligheten att implementera generativ AI på ett säkert och effektivt sätt,” tillägger Axel.
Lanseringen av API:et innebär att utvecklare och företag kommer kunna använda modellerna för nya användningsområden inom service. Exempelvis kan API:et användas för att summera kunddialoger, föreslå mejlsvar och automatiskt kategorisera serviceärenden. En fördel är dessutom att företag kan lagra all data AI:n ska ha tillgång till direkt i Ebbots plattform.
Utvecklare och företag som är intresserade av att använda EbbotGPT API kan registrera sitt intresse på Ebbots webbplats.
“För utvecklare som vill experimentera med att effektivisera sitt företags serviceprocesser genom att nyttja våra LLM:er så är det precis lika enkelt att koppla upp sig till EbbotGPT som techjättarna, kanske till och med enklare” säger Mikael Eriksson CTO på Ebbot.
Om Ebbot
Ebbot hjälper företag att på ett snabbt, enkelt och säkert automatisera serviceprocesser med hjälp av generativ AI. Företaget grundades 2018 och har idag kontor i Stockholm och Göteborg.
För mer information och ansökan om åtkomst till API:t, besök www.ebbot.com