Idag släpps en ny undersökning om små och medelstora företags köptrender rörande AI.
Undersökningen ger insikter om de europeiska företagens förmåga att anpassa sig på den snabbt växande AI-marknaden, oron över att tappa konkurrenskraft, och de helt nya kraven som AI-användningen sätter på företag.
Känslorna inför AI är tvådelade; enligt rapporten säger 80% att de riskerar att förlora sin konkurrenskraft om de inte satsar på AI, samtidigt som 87% ser hur investeringar i AI kommer att ge långsiktiga fördelar. David Treiberg, försäljningschef på Pax8 i Norden och Baltikum, kommenterar nordiska företags chanser i det förändrade landskapet.

David Treiberg, försäljningschef på Pax8 i Norden och Baltikum
Det har aldrig varit mer angeläget för företag att använda AI. I och med AI:s framväxt och snabba expansion har organisationerna fokuserat på teknikens potential, i synnerhet efter lanseringen av verktyg som ChatGPT och Microsofts Copilot. De kommande åren beräknas den sammanlagda årliga tillväxttakten för AI-marknaden att ligga på över 55%.
Idag presenteras resultaten från den globala undersökningen SMB AI Buying Trends om små och medelstora företags köptrender och attityder till AI, gjord av Pax8 i samarbete med Channelnomics. Trots utmaningar finns stor optimism hos mindre företag när det gäller AI, och europeiska företag är fortsatt drivna av innovation och hållbara affärsmetoder.
Rapporten visar att 88% av de små och medelstora företagen, globalt sett, redan har implementerat minst ett AI-system, men att otillräcklig infrastruktur, datahygien och säkerhet hindrar dem från att uppnå full potential när det gäller att integrera AI i verksamheten. Det finns dock en stor optimism hos europeiska företag om att växa med hjälp av AI – men även en oro för att inte hinna med i den snabba utvecklingen.
”Mindre företag är mer flexibla och snabbare på att anpassa sig till omvärlden, och Norden är ju känd för sin innovativa och framåtsträvande företagskultur. När det kommer till att implementera AI tror jag det här kan vara en stor fördel på den globala marknaden”, säger David Treiberg, försäljningschef i Norden och Baltikum på Pax8
Optimism trots oro att förlora konkurrenskraft
Enligt rapporten medger mer än 80% av de tillfrågade små och medelstora företagen att de riskerar att förlora sin konkurrenskraft om de inte satsar på AI. Samtidigt svarar 87% att de ser hur investeringar i AI kommer att ge långsiktiga fördelar, och 74% tycker att AI kommer att förbättra uppfyllandet av affärsmål, inklusive förbättringar i operativ effektivitet, dataanalys, kundengagemang och optimering av affärsprocesser. Detta tyder på att små och medelstora företag förstår den omvälvande inverkan som AI kommer att ha på affärslandskapet.
Drivkrafterna bakom AI-integration
Rapporten visar även vad företagen drivs av när det kommer till att integrera AI. Dessa företag ser i allt högre grad AI som avgörande för sin framtida tillväxt och konkurrenskraft. 96% av företagen globalt säger att de är redo att köpa fler AI-system och AI-verktyg inom de närmaste 12 månaderna. Denna kraftiga ökning drivs på av flera önskade resultat, där europeiska företag ligger i topp när det gäller prioritering av att utveckla nya leveransmodeller (54%), vilket återspeglar Europas starka fokus på innovation och hållbara affärsmetoder. Även att vara anpassningsbar för förändringar på marknaden prioriterades högt av europeiska företag. Men trots vilja att utvecklas finns också uppenbara svårigheter i att integrera AI.
Att möta komplexiteten i integrationen
När små och medelstora företag försöker utnyttja potentialen i AI uppstår flera hinder som understryker komplexiteten i AI-integrationen. Dessa utmaningar spänner över en rad olika områden, där europeiska företag särskilt pekar på en brist på intern kompetens, oro för datasekretess och säkerhet, otillräcklig infrastruktur och integration med befintliga system.
Dessa hinder belyser den mångfacetterade karaktären av AI-integration, som omfattar infrastrukturberedskap, säkerhetsövervakning, kompetenshöjning och systemkompatibilitet.
MSP:ernas roll i AI-resan
I takt med att AI-landskapet fortsätter att utvecklas snabbt blir det allt viktigare för små och medelstora företag som vill maximera AI:s fulla potential att använda en MSP (Managed Service Provider). 58% av företagen globalt arbetar med en lösningsleverantör för att implementera AI-system på egen hand och komplexiteten i att framgångsrikt implementera AI driver dessutom små och medelstora företag till att söka extern expertis. För europeiska företag är priset en av de viktigaste faktorerna i valet av externa aktörer, men även säkerhet och processhastighet.
”En utmaning, speciellt för mindre företag, är just resursbristen för att implementera AI. För dessa kommer MSP:er bli avgörande för att hålla jämn takt och behålla konkurrenskraft”, säger David Treiberg.