Flygbolagen planerar att investera 13% mer i digital transformation under 2024

Flygbolagen planerar att investera 13% mer i digital transformation under 2024

Publicerat av: Redaktionen

Både fullservice- och lågprisflygbolag genomgår en digital omvandling, och flygbolagen planerar att öka investeringarna i teknologi med i genomsnitt 13% under 2024, enligt Travel Technology Investment Trends, en ny studie som beställts av Amadeus.

Data visar att flygbolagen är optimistiska när det gäller övergången till “modern detaljhandel”, vilket innebär att flygbolagen använder en helt ny generation teknik för att skapa personliga erbjudanden och administrera dem med hjälp av ett enda orderregister.

Flygbolagen uppskattar att sådana möjligheter kommer att öka intäkterna med i genomsnitt 18%.

Många flygbolag planerar en “gradvis övergång” till ny teknik för hantering av erbjudanden och beställningar under de kommande åren. En betydande minoritet av de banbrytande flygbolagen agerar nu: en tredjedel planerar att införa sådan teknik i år och 20% räknar med att ha dynamisk prissättning på plats även i år.

Denna omvandling av detaljhandeln skapar ett paradigmskifte i hur flygindustrin fungerar och kommer att kräva en helt ny uppsättning färdigheter. Därför är det betryggande att se att investeringarna i talanger redan är på gång. Till exempel har cirka 40% av de tillfrågade flygbolagen redan anställt ytterligare IT-kompetens och infört detaljerade affärsplaner för omvandlingen. De flesta andra flygbolag säger att de har börjat arbeta med sådana förberedande steg. Mer än hälften av LCC-bolagen säger att de planerar att erbjuda interlining med traditionella flygbolag när dessa bolag byter till ny teknik för detaljhandel.

Flygbolagen planerar att investera 13% mer i digital transformation under 2024Förutom att paketera attraktiva erbjudanden innebär övergången till modern detaljhandel också att flygbolagen förbättrar hur de “levererar” till passagerarna på flygplatsen. Enligt ledande flygbolagsdirektörer toppar “förbättrad flygplatsupplevelse” deras lista över tekniska prioriteringar, och 65% av flygbolagen planerar att möjliggöra detta genom att rulla ut biometri vid viktiga servicepunkter som incheckning, bag drop och ombordstigning under de kommande tre åren. En liknande entusiasm uttrycktes för självbetjäningsmöjligheter och 63% av flygbolagen rapporterade att de flyttar till molnet så att de kan betjäna passagerare från vilken plats som helst, inom eller utanför flygplatsterminalen. Det sker alltså betydande investeringar i hela flygbolagens kundupplevelse från början till slut.

Flygbolagens fem viktigaste teknikprioriteringar identifierade från en längre lista med tretton alternativ * se tillhörande bild

Eftersom 67% av flygbolagsledarna bekräftar att de ser liknande eller högre nivåer av störningar än 2019, är det en utmaning som flygbolagen är villiga att investera i för att övervinna störningarna. Ett sätt är att använda verktyg för att förbättra planeringen av nätverk och tidtabeller. Detta är en topprioritet för fullservicebolag. Eftersom 67% av flygbolagens ledare bekräftar att de ser liknande eller högre nivåer av störningar än 2019, är det en utmaning att övervinna störningar som flygbolagen (66%) är villiga att investera i. FSC uppgav att det finns ett behov av bättre informationsspridning och närmare integration av operativa system, medan LCC anser att bättre datadelning med flygplatser skulle kunna hjälpa till att hantera störningar.

Att använda verktyg för att förbättra nätverks- och tidtabellsplaneringen har högsta prioritet för fullservicebolagen. En utmaning som de står inför är att bygga om tidtabeller på grund av begränsade historiska data, vilket innebär att de inte enkelt kan justera tidtabellerna för att balansera lönsamhet och punktlighet. Planeringsteamen var tidigare tvungna att förlita sig på expertbedömningar, men tack vare framstegen inom artificiell intelligens (AI) kan de nu dra nytta av sofistikerade modeller som simulerar de operativa och affärsmässiga effekterna när de justerar planerna.

På frågan om vilka mål som driver investeringarna svarade två tredjedelar av FSC:erna ”hållbarhet” för de kommande 12 månaderna. Eftersom passagerarnas förväntningar fortsätter att utvecklas på detta område arbetar flygbolagen för att svara upp mot detta.

Johan Nordqvist, VD Amadeus i Skandinavien, säger: “Flygbolag av alla modeller inser potentialen att förbättra och personifiera sitt erbjudande till passagerarna och utnyttjar de möjligheter som ny teknologi ger, inklusive cloud computing, generativ AI, digitala betalningar, biometri och modern detaljhandel. Amadeus ökar sina investeringar för att stödja dessa trender och arbetar tillsammans med flygbolagens kunder för att skapa bästa möjliga passagerarupplevelse.”

Läs hela rapporten https://amadeus.com/travel-tech-investment-trends/airlines

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00