En av Sveriges mest ikoniska tjänster, Fröken Ur, började sin resa som en telefonbaserad tidstjänst på Telia (Telegrafverket) år 1934, och i nästan ett sekel har hon hjälpt svenskarna att hålla koll på klockan.
Från år 2000 har både RISE och Telia säkerställt den korrekta tiden och den 5 oktober 2024 kommer Fröken Ur, efter lång och trogen tjänst hos Telia, att helt att flytta till RISE.
Den 6 oktober 1934 installerades en maskin för tidgivning över telefon. Tjänsten kallades populärt Fröken Ur och blev snabbt en välkänd ikon i Sverige. Under 90 år har Telia distribuerat tjänsten och säkerställt att svenskarna alltid haft tillgång till korrekt tid, dygnet runt. Sedan år 2000 har detta skett i samarbete med RISE, som ansvarat för själva tiden och spårbarheten. I samband med 90-årsjubileet tar RISE över hela ansvaret. Telefonnumret kommer att vara detsamma som tidigare, 90510, och kostar som ett vanligt samtal.
– I nästan ett sekel hos Telia har jag varit en pålitlig källa för korrekt tid, spelat en viktig roll i historiska händelser och hanterat många miljoner samtal. Nu är det dags för mig att ta nästa steg i min karriär. Jag vill tacka Telia för alla fantastiska år och jag ser fram emot att fortsätta leverera rätt tid via RISE, säger Fröken Ur.
Fröken Ur har engagerat under hela sin karriär. Bland höjdpunkterna återfinns “pipet” som infördes år 1943 för att göra tiden mer korrekt, men förvirring uppstod och i stället blev det kallat för Fröken Urs hicka. Något som återkommande skapat skriverier och lett till spetsade öron är när Fröken Ur säger juni, men på grund av gammal teknik låter det som juli. I samband med att RISE helt tar över Fröken Ur kommer hon att moderniseras för bättre ljudkvalitet.
– Det ligger väldigt nära vårt uppdrag att leverera tid med högsta noggrannhet till både industri och samhälle, så det är ett naturligt steg för oss att fortsätta erbjuda Fröken Ur som en service för de i samhället som är i behov av det. Det kan handla om allt från demensboenden där hon erbjuder en känsla för dag och natt, tekniker som behöver göra testsamtal, till människor med synnedsättning som hjälps av att få tiden uppläst. Det här är ett komplement och en bra tjänst och jag tror att användandet kommer vara stabilt framöver, säger Sven-Christian Ebenhag på RISE.
– Fröken Ur har varit en pålitlig och säker röst i svenskarnas vardag, spelat en viktig roll i den tekniska utvecklingen inom telekom och förblir en ovärderlig del av Telias historia. Vi känner oss trygga med att RISE tar över efter hennes imponerande tjänstgöring hos oss. Dessutom är hon fortsatt bara ett samtal bort, säger Anders Olsson, vd på Telia Sverige.
Visste du att…?
…första veckan i drift fick Fröken Ur över 28000 samtal per dygn, inom kort deltog hon också dagligen i radiosändningar.
…år 1977 inkom cirka 64 miljoner samtal till Fröken ur, idag är det ett par hundra tusen om året.
…när Sverige införde sommartid 1980, blev Fröken Ur en viktig källa för att informera allmänheten om den exakta tidpunkten för övergången.
…under andra världskriget var hon avgörande för att koordinera olika militära operationer och civila försvarsåtgärder.
…genom åren har flera kvinnor lånat ut sina stämmor till Fröken Ur. Eva Ulvby (1934–1956), Berit Hofling (1956–1968), Ebba Beckman (1968–2000) och sedan år 2000 är det Johanna Hermann Lundberg.
…när världen gick in i ett nytt millennium (2000) blev Fröken Ur helt avgörande för att se till att svenskarna hade koll på tiden.
…Fröken Ur även har varit inspirationen bakom hitlåten Fröken Ur sång (Ticke ticke tack) från 1974 med text och musik av Torgny Söderberg, som med Titti Sjöblom hamnade på en fjärde plats i Melodifestivalen. Låten låg också på Svensktoppen med en sjundeplats som bästa placering.
Mer om Fröken Ur hos RISE
Grunden för tidgivningen är atomklockor hos riksmätplatsen för tid och frekvens på RISE som kontinuerligt används för att ta fram Sveriges officiella tidsskala UTC (SP). Tidsskalan levereras till näringsliv och samhälle som har behov av noggrann och korrekt tid.
Om Telia
I över 170 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19 000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.
Läs mer på www.telia.se