Kanalpartners i Sverige säger att data är nyckeln till tillväxt och transformation
Hem NYHETER Kanalpartners i Sverige säger att data är nyckeln till tillväxt och transformation

Kanalpartners i Sverige säger att data är nyckeln till tillväxt och transformation

Publicerat av: Redaktionen

Enligt en ny undersökning ser svenska kanalpartners data som både sin största utmaning och en stor möjlighet när de vill uppnå tillväxt och övergå till modeller med återkommande intäkter.

Westcon-Comstor, en global teknikleverantör och specialistdistributör, har undersökt mer än 500 seniora beslutsfattare hos partners i nio länder, inklusive Sverige, Danmark och Norge, och funnit att 97% av de Sverigebaserade partnerna ser data som viktigt i sin resa mot en framtid med allt-som-en-tjänst (XaaS).

Samtidigt är tillgången till rätt data det största hindret för partners i Sverige och globalt i deras strävan efter återkommande intäkter. 44% av de svenskbaserade respondenterna lyfter fram detta som ett problem.

Efterfrågan är störst på data som kan identifiera och möjliggöra tillväxtmöjligheter på marknaden.

Kanalpartners i Sverige säger att data är nyckeln till tillväxt och transformation

Arno Beker, Managing Director, Westcon Northern Europe på Westcon-Comstor

Denna trend är konsekvent på alla marknader där undersökningar för rapporten Bridging the Gap: Power Up Your Data for Channel Partner Transformation genomfördes: Sverige, Danmark, Norge, Australien, Indonesien, Sydafrika, Kenya, Nigeria och Storbritannien.

Hantering av flera olika typer av data framstod som partnernas största praktiska utmaning och många erkände behovet av att stärka sin interna kapacitet för att åtgärda bristerna i hur de använder och tillämpar data för livscykelförsäljning.

Partners känner ett särskilt behov av att bli mer sofistikerade i sin användning av data för att både maximera möjligheterna till korsförsäljning och merförsäljning och driva på införandet av nya produkter och lösningar.

Alla respondenter i Sverige (100%) identifierade datakapacitet som en viktig investeringsprioritering för det kommande året, jämfört med ett globalt genomsnitt på 95%, och 78% uppgav att de redan har en intern data- och analysfunktion som grund (globalt genomsnitt: 70%).

För att understryka den växande betydelsen av data inom kanalen instämde nästan två tredjedelar av de tillfrågade i Sverige (63%) helt i att framtiden för distributionen ligger i att tillhandahålla meningsfulla kund- och marknadsinsikter (globalt genomsnitt: 59%).

Undersökningen publiceras samtidigt som Westcon-Comstor tillkännager lanseringen av ett nytt insiktsverktyg, Partner Insights, som gör det möjligt för partners att sätta data i centrum för sin tillväxtstrategi.

Partner Insights finns i distributörens digitala marknadsplattform PartnerCentral och gör det möjligt för partners att övervaka viktiga resultatmått och använda ett datadrivet tillvägagångssätt för resultatanalys.

Viktiga användningsområden inkluderar möjligheten att övervaka hur utgifterna för hårdvara kontra programvara och tjänster med Westcon-Comstor utvecklas över tid. Partners kan också jämföra tillväxt och resultat per leverantör med branschriktmärken.

”Vår undersökning visar tydligt att även om partners ser data som en central del i övergången till återkommande intäktsmodeller, brottas många med praktiska utmaningar kring tillgång till data och dataanvändning”, säger Arno Beker, Managing Director, Westcon Northern Europe på Westcon-Comstor. ”Användningen av data och attityderna till data varierar mellan olika geografiska marknader, men ett genomgående tema är att partners vill förbättra sin datakapacitet och införa ett verkligt datadrivet arbetssätt för att frigöra tillväxtmöjligheter.”

Han tillägger: ”Det är upp till alla i kanalens ekosystem, inklusive distributörerna, att förse partnerna med de data och analyser de behöver för att ta vara på nya tillväxtmöjligheter och fullfölja sin resa mot en prenumerations-, mjukvaru- och tjänstebaserad framtid. Det är därför vi är så glada över att kunna lansera Partner Insights på marknaden.”

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00