Sedan svenska CMS-företaget Episerver förvärvade Optimizely och bytte namn till detsamma har bolaget haft en mycket snabb tillväxt.
I en intervju med IT-Kanalen berättar företagets vd Alex Atzberger om nycklarna till utvecklingen och om önskan att ge marknadsförare ett och samma system i digitaliseringen.
När CMS-leverantören Optimizelys vd Alex Atzberger besökte Stockholm i mitten av september, i samband med företagets 30-årsjubileum, var det med råg i ryggen. Sedan han gick på som vd för bolaget som då fortfarande hette Episerver 2019, har företaget ökat omsättningen från 120 miljoner dollar till 400 miljoner dollar. De har i mångt och mycket även ritat om marknaden för digital marknadsföring med sitt system Optimizely One. Det är ett system som Alex Atzberger vill se som ”operativsystemet för marknadsförare”.
Han var också med under den resa då svenska Episerver förvärvade amerikanska Optimizely och bytte namn till det senare.
– Det var det varumärket som var kändast i USA, säger han när IT-Kanalen träffar honom. Det är fler marknadsförare där som känner till Optimizely. Men kulturen i företaget bygger fortfarande mycket på Episerver.
Inklusive affären mellan Episerver och Optimizely har bolaget gjort fem förvärv under Alex Atzbergers tid som vd, men detta var den viktigaste fusionen.
När förvärvet gjordes fick företaget in testning i portföljen, vilket skulle visa sig vara en väldigt viktig komponent i den framtida tillväxten. Sverige har fortsatt vara en viktig marknad för Optimizely och fortfarande ligger en stor del av utvecklingen här. Optimizelys lösningar finns också på mer än 50 procent av Sveriges 200 största företag, däribland ICA, Ericsson, Volvo AB, Electrolux, Telia, ABB, Spotify, IKEA, Coop, Axel Johnsson och H&M.
Det är dock i USA den snabbaste tillväxten sker. Optimizely är numera i centrum för flera av deras kundföretag. Detta har skett i takt med att webbsajten och den digitala upplevelsen blivit allt mer central i verksamheten.
– För 30 år sedan handlade Episerver om e-post och meddelanden, och väldigt basala webbsidor, säger Alex Atzberger.
– Det har förändrats nu när alla hela tiden är uppkopplade med sina enheter. Webbsajten har gått från att vara en broschyr eller katalog på nätet till att du nu kanske har din största affär på nätet.
Atzberger säger att det numera inte bara handlar om att sätta upp en webbsida, utan om hur man personifierar och optimerar den för olika användarcase. Dessutom vill alla företag ha mer av data och analys i dag.
– Därtill har testning blivit allt viktigare för att lyckas i kampanjer. Det handlar om att analysera vilket innehåll som blir mest framgångsrikt i en kampanj, tillägger han.
– Många av våra kunder, särskilt inom konsumentverksamhet som retail eller flygbranschen, testar en version och jämför den med en annan. Det är det som är en webbsajt i dag, den optimerar sig hela tiden.
Vilka är då nyckelfaktorerna bakom den tillväxt ni har haft?
– Vi gick ut med en vision om att göra livet för marknadsförare bättre. När du tänker på ett marknadsföringsteam i dag kan tekniken för dem vara förvirrande, eftersom det finns så väldigt många olika lösningar. Det finns tusentals martech-lösningar.
– Vi har inställningen att innehåll är centralt, och att du behöver bygga en plattform med funktioner runt innehållet. Vi vill vara operativsystemet för marknadsförare.
Optimizely vill vara systemet för marknadsföringsteamet, snarare än många olika lösningar som slagits ihop.
Vilka är då de viktigaste trenderna inom digital marknadsföring?
- En stor sak är personalisering. Vi kommer att få se mycket mer personanpassade budskap. Där har vi också lanserat ett nytt verktyg. En annan trend är att marknadsföringsteam förändras. Tidigare handlade det mycket om varumärken och kreativitet, nu har de blivit mycket mer datadrivna, du måste kunna data och AI. En tredje trend är att företag arbetar helt annorlunda nu, de vill ha ett enhetligt arbetsflöde i stället för flera olika lösningar.