Salesforce har uppdaterat hela sin produktportfölj för att leda en ny era med AI-agenter i näringslivet.
Nu lanserar bolaget sin nya lösning Agentforce.
Till skillnad från traditionella chattrobotar och co-piloter, som kräver instruktioner från
en människa, arbetar Salesforce nya lösning Agentforce helt autonomt. Den hämtar
data, skapar handlingsplaner och utför uppgifter automatiskt själv.
– Med Agentforce omdefinierar vi mjukvara för företag för ett nytt paradigm där
människor och AI-agenter samarbetar för att nå kundframgång. Detta är ett genombrott
för AI med stor ekonomisk potential för alla branscher, säger Marc BenioG, VD på
Salesforce och fortsätter:
– Vi gör det enkelt för företag att skapa egna agentstyrkor med autonoma agenter för
försäljning, service, marknadsföring och handel. Det ökar produktiviteten, är bättre för
kundrelationer och driver tillväxt. Inom några år räknar vi med att våra kunder använder
miljarder Agentforce-agenter.
Precis som självkörande bilar använder Agentforce realtidsdata för att anpassa sig och
agera självständigt inom företagets ramar. När det behövs kan Agentforce skicka
sammanfattningar, kundöversikter och rekommendationer till medarbetare.
Heathrow, Europas mest trafikerade flygplats, har testat Salesforce Agentforce och
märkt en skillnad.
– Vi är imponerade hur Salesforces AI-plattform fungerar. Det har förbättrat vår service,
ökat kundnöjdheten och ökat våra digitala intäkter med över 30 procent, säger Peter
Burns, Director of Marketing & Digital på Heathrow Airport.
Med ´Agentforce for Service` kan företag snabbt skala upp kundservicen, hantera
konton, prioritera registreringar och hantera betalningar, guida kunder rätt och omvandla
varje interaktion till en försäljningsmöjlighet.
Enligt en Salesforce-rapport, Trends in AI, använder medarbetare 41 procent av sin tid
på repetitiva uppgifter. Och 65 procent av kontorsanställda tror att generativ AI kan
frigöra tid för mer strategiskt arbete.
– De flesta företag har fler uppgifter än vad de har resurser för. Det gör att många
uppgifter blir ogjorda. Med autonoma agenter kan man avlasta överbelastade team, så
att människor kan fokusera på viktigare och strategiska uppgifter. Framtidens arbetskraft
kommer att bestå av både människor och agenter, säger Dan Bjurman, Nordenchef på
Salesforce.
Några användningsområden:
Agenterna kan enkelt anpassas och sättas upp utan kod. De kan användas inom några
minuter, skalas enkelt upp och kan arbeta dygnet runt i alla kanaler.
• Service Agent: Ersätter traditionella chattbotar med AI som hanterar olika
serviceärenden utan förprogrammerade scenarier, vilket ökar eGektiviteten i
kundtjänsten.
• Sales Development Representative (SDR): Interagerar med potentiella kunder
dygnet runt, besvarar frågor, hanterar invändningar och bokar möten baserat på
CRM-data och extern data, så att säljare kan fokusera på kundrelationer.
• Sales Coach: Erbjuder skräddarsydda rollspel för säljteam, använder Salesforce-data och generativ AI för att hjälpa säljare att öva på presentationer anpassade till specifika affärer.
• Merchandiser: Hjälper e-handelsmerchandisers med webbplatsuppsättning,
målformulering, personliga kampanjer, produktbeskrivningar och datadrivna
insikter, vilket förenklar vardagliga uppgifter.
• Buyer: Förbättrar B2B-köpupplevelsen genom att hjälpa köpare att hitta
produkter, göra inköp och spåra beställningar via chatt eller försäljningsportaler.
• Personal Shopper: Fungerar som en digital concierge på e-handelssajter och
meddelandeappar, erbjuder personliga produktrekommendationer och hjälper
till med sökningar.
• Campaign Optimizer: Automatiserar hela kampanjcykeln genom att använda AI
för att analysera, skapa, anpassa och optimera marknadsföringskampanjer
baserat på företagsmål.
• Agentforce (tidigare Einstein Copilot): En inbyggd personlig assistent som
stöder anställda i sitt arbetsflöde genom att söka efter data, skapa
handlingsplaner och genomföra dem för att öka eGektiviteten på arbetsplatsen.
Agentforce lanseras globalt den 25 oktober.