Företag runt om i världen brottas med framför allt tre cybersäkerhetsrelaterade frågor, enligt Haider Pasha, chief security officer på Palo Alto Networks i EMEA LATAM.
Kortfattat kan man säga att det handlar om komplexitet, investeringsnivå och artificiell intelligens.
“Vi kan hjälpa våra kunder att flytta till en modulär plattform och minska antalet partners”, svarar han på den första och kanske mest akuta frågan.
När IT-Kanalen träffar Haider Pasha, chief security officer på Palo Alto Networks EMEA LATAM, har han precis haft ett rundabordssamtal med svenska kunder i samband med cybersäkerhetsjättens event Ignite on tour Stockholm.
Han säger att frågorna som dyker upp när han talar med kunder runt om i världen i första hand berör tre ämnen: Komplexiteten som uppstår av att man har många leverantörer, hur man säkerställer att man har rätt nivå på investeringarna i cybersäkerhet samt artificiell intelligens.
En av de största utmaningarna som företag står inför är komplexiteten av att hantera flera cybersäkerhetsleverantörer. Haider Pasha berättar att många av deras kunder har mellan 20 och 50 olika leverantörer.
– När ett cyberangrepp inträffar så börjar alla peka finger åt varandra. Ingen tar ansvar. Det är ett stort problem i dag, säger han.
Detta gäller både offentlig och privat sektor, där den offentliga sektorn dessutom ofta hanterar licensbaserade lösningar som kräver noggrann patchning och uppdatering.
Den andra frågan som ofta dyker upp handlar om huruvida företagen investerar tillräckligt i cybersäkerhet.
– CISOs och finanschefer vill veta: Hur mycket ska vi investera? Har vi investerat för lite eller för mycket?
Det är en komplex fråga utan enkelt svar, fortsätter han. Företagen behöver diskutera affärsresultat och total ägandekostnad för att säkerställa att de investerar rätt. För att säkerställa detta erbjuder Palo Alto Networks en tjänst kallad “business value consulting.” Den omfattar rådgivning och stöd i att bygga affärsarkitektur och presentera lösningar för ledningen.
Den tredje nyckelfrågan som Haider Pasha tar upp handlar om artificiell intelligens.
– CIO:er letar efter sätt att implementera AI men undrar hur de kan göra det meningsfullt för sin verksamhet. Det handlar om att säkerställa att AI-implementeringen verkligen bidrar till verksamhetens mål.
När det gäller AI för tekniken med sig både möjligheter och problem. För det första är det viktigt att skydda mot dataförluster när anställda använder AI-verktyg som Chat GPT. Palo Alto Networks har här lanserat en tjänst, “AI access security,” som förhindrar känsliga dataförluster. Dessutom erbjuder de stöd till utvecklare för att säkra egna AI-system.
AI har förändrat hotlandskapet, där cyberkriminella nu kan agera snabbare. Ransomware kan till exempel numera skapas på bara tre timmar med hjälp av AI-teknik. Det handlar om att förbättra upptäckten och responsen på attacker.
Men även säkerhetsleverantörerna kan dra stor nytta av AI. Ett framgångsrikt sätt att använda AI är i deras Security Operations Center (SOC). Med hjälp av mönsterigenkänning kan de identifiera och förutse angreppsmönster, vilket ger dem en fördel i kampen mot cyberhot.
Haider Pasha säger att Palo Alto Networks arbetar hårt för att ge svar på de tre kärnfrågorna kring cybersäkerhet. För att hantera fragmenteringen med lösningar från många olika leverantörer är deras svar plattformisering, där kunderna kan kombinera sina cybersäkerhetslösningar till en integrerad plattform.
– Vi kan hjälpa kunderna att flytta till en modulär plattform och minska antalet partners, säger han.