Rimini Street tar nästa steg i värdekedjan genom ett samarbete med workflow-giganten ServiceNow.
“Målet är att frigöra resurser så att företag kan fokusera på innovation, istället för att fastna i stora, komplicerade ERP-projekt”, säger CTO Eric Helmer.
Rimini Street har gjort sig ett namn som innovativ partner för service och support i ERP-världen och välkomnats av företag som söker prisvärda alternativ till affärsystemleverantörernas egna supporttjänster. Dessutom har man ruskat om marknadslogiken genom att positionera sig som både partner och konkurrent. Företaget som grundades 2005 är idag känt för att förbättra programlivscykler, erbjuda bättre serviceavtal och ge kundföretag långsiktig support utan att de behöver genomgå dyra uppgraderingar.
Det sistnämnda är extra aktuellt just nu när många bolag står i begrepp att modernisera sina IT-system och migrera till molnet, för att möta kraven från nästa generations kapacitetskrävande AI-applikationer.
Nyligen kungjordes ett samarbete med ServiceNow kring deras “AI-för affärs transformationsplattform”, vilket innebär att Rimini Street flyttar upp sitt erbjudande från service till processer och arbetsflöden – och ritar om spelplanen för ERP ännu en gång.
“Med ServiceNow-plattformen kan vi erbjuda ett modernt användargränssnitt, automatisering av arbetsflöden, processoptimering och AI-stöd – och vi gör det på månader istället för år, förklarar Eric Helmer, Chief Technology Officer på Rimini Street.
”Det innebär att företag kan behålla sina lokala on-premise system, minska kostnaderna och ändå få tillgång till den senaste tekniken utan att jäkta över allt till Oracles eller SAP:s molnarkitekturer”.
Eric Helmer som anslöt till Rimini Street för sju år sedan från Mercury Technology Group är en välkänd profil i branschen. Under en intervju i Riminis signaturgula monter vid Gartner Symposium i Barcelona, får vi inblick i hur företaget utmanar de traditionella sätten att driva IT och hur det nya partnerskapet med ServiceNow hjälper organisationer att modernisera sina ERP-lösningar, utan att de behöver genomgå dyra och tidskrävande uppgraderingar.
“IT idag handlar om att hålla applikationerna moderna och relevanta, utan att företagen ska behöva genomgå kostsamma och tidskrävande omstruktureringar. Med ServiceNow, lägger vi till nästa viktiga pusselbit”, säger han.
Utmaningen med SAP RISE
I grunden handlar det om att spara kostnader (ERP-leverantörerna är kända för att ta bra betalt, inte minst för supporten) och tillföra spetskompetens, om att undvika onödigt påfrestande projekt för att istället lägga pengar på innovation och något Eric Helmer återkommer till flera gånger, nämligen vikten av kontroll.
Han beskriver hur de stora ERP-jättarna SAP och Oracle aktivt driver sina kunder att snarast möjligt flytta över sina lokala system till abbonemangsbaserade molnplattformar, som SAP:s RISE. Och att detta inte alltid är så lyckat.
“De försöker övertyga sina kunder om att deras on-premise system är föråldrade och att de måste in i deras moln nu direkt för att få tillgång till moderna funktioner som AI, processautomation och en modern användarupplevelse,” säger han.
Men problemet är att kunderna kanske inte behöver precis alla funktioner just nu och att övergången är både dyr och krävande. Det handlar om stora system med mängder av data och skräddarsydda processer som har utvecklats och förfinats under årtionden. Att flytta allt är inte trivialt och kan i värsta fall ta flera år och orsaka stora störningar i verksamheten.
“Dessutom är det en återvändsgränd. När du väl lierat dig med leverantören i molnet förlorar du kontrollen över din IT-miljö.”, säger han.
Eric Helmer konstaterar vasst att ERP-leverantörerna har tagit bra betalt för hela on prem-lösningen en gång, nu vill de flytta över till molnet och ta betalt för samma sak en gång till och låsa kunden ännu närmre. Han betonar vikten av att undvika inlåsning, att äga sina egna data och att arbeta med modernisering och migrering i egen takt.
”Om du får punktering på bilen räcker det att byta däck, du behöver knappast byta hela bilen. I varje fall inte just nu. Men när det gäller IT-system är det många som försöker få oss att tro att du behöver byta allt på en gång genast”, säger han.
Lösningen: Partnerskapet med ServiceNow
Det är här samarbetet med ServiceNow kommer in i bilden igen. Med Rimini Streets service och support-lösning kombinerat ServiceNow´s-processer blir det möjligt för företag att snabbt uppgradera funktionaliteten i sina system och göra så att de känns moderna för användarna, utan en omfattande migrering till SAP RISE eller Oracle Cloud.
ServiceNow tillför värde genom att förenkla integrationer och erbjuda ett skalbart ramverk för att implementera moderna funktioner.
Den underliggande moderniseringen och migreringen kan ske gradvis och mer selektivt än om man lägger allt hos en och samma leverantör i molnet.
Enligt Eric Helmer är detta också ett snabbare och mer kostnadseffektivt sätt att få de moderna funktionerna på plats, utan att kasta sig handlöst in i en fullständig molnmigrering.
“Med vårt partnerskap kan företag implementera innovation på några månader istället för år. Det är en snabbare, billigare och mindre disruptiv lösning som ger företagen möjlighet att själva definiera sina tekniska resor”, säger han.
“Vårt mål är att frigöra resurser så att företag kan fokusera på strategiska initiativ som driver tillväxt, istället för att fastna i stora, komplicerade ERP-projekt.”
“Och du kan hålla din Oracle-databas och lägga kommunikationsgränssnitt och service på toppen. Så du är fortfarande partner med Oracle.”, konstaterar han.
Integrationens roll och CIO-prioriteringar
När Eric Helmer reflekterar över hur CIO:er och andra IT-köpare bör prioritera framåt, lyfter han fram en flexibel, modulär arkitektur där man frigör resurser från de traditionella ERP-systemen för att investera i mer innovativa och värdeskapande lösningar.
”Företag står inför utmaningen att integrera AI och automation i sina system, särskilt ERP-lösningar, och det är viktigt att tänka på hur dessa teknologier kommer att påverka och förbättra arbetsflödena. Det handlar om att skapa effektiva och agila system som kan förändras snabbt i en föränderlig miljö.”, säger han.
Företagen bör fokusera på att använda AI, analysverktyg och andra nya teknologier för att skapa affärsvärde och se ERP-systemen mer som bakgrundsprocesser.
“CIO bör tänka på sina ERP-system som en del av en större helhet där ServiceNow kan fungera som ett kraftfullt verktyg för att skapa workflow-automation och AI-drivna processer utan att ersätta fungerande system,” säger han.
En annan viktig punkt handlar om att säkerställa att datahanteringen är robust och säker, eftersom dåliga data kan hindra effektiv användning av AI.
”AI och automation kan hjälpa till att förbättra kvaliteten på data genom att skapa en mer säker, strukturerad och klassificerad datauppsättning”.
Slutligen rekommenderar han CIO:er att tänka på partnerskap och integrationslösningar för att hantera de olika systemen i sin organisation som en sammanhängande struktur.
Sammanfattningsvis pekar Helmer på en framtid där ERP inte längre är en fristående, monolitisk lösning utan en del av ett mer flexibelt, agilt och datadrivet ekosystem där AI, automation och modulerad funktionalitet spelar en central roll.
Han tror att partnerskapet mellan Rimini Street och ServiceNow kommer att markera en förändring i hur företag ser på sina ERP-lösningar.
“Vi tror att ERP går från att vara en tungviktare i affärsstrategin, till en stödjande del. Med rätt komplement, som ServiceNow, kan företag flytta fokus till områden som AI och analys, och skapa verkligt affärsvärde.”
Rimini Street har en given plats i IT-sammanhang och en omsättning på nära 450 miljoner dollar, men är kanske något av en doldis utanför branschen. Håller det på att ändras?
“Det är lite chockerande ibland när folk inser att vi existerar. De upptäcker oss och inser plötsligt vilka möjligheter vi kan erbjuda,” avslutar Erik Helmer med ett skratt.