En studie från IT- och Managementkonsultföretaget BearingPoint visar att nordiska företagsledare fokuserar mer på utmaningar gällande införande av AI än på andra håll i Europa där fokuset i större grad ligger på möjligheter och potentiella affärsfördelar.
Mer än 700 företagsledare och beslutsfattare från olika branscher i 14 länder i Europa, Nordamerika och Asien deltog i BearingPoints undersökning under våren 2024. Studien undersökte företagsledares syn på strategier för att använda AI.
Försiktig inställning till AI-transformation i Norden – Många saknar en heltäckande strategi
Nordiska organisationer är generellt ganska lika sina globala motsvarigheter vad gäller strategier för att införa och använda AI. De största skillnaderna kan ses i prioriteringskriterier, tillvägagångssätt och bekymmer relaterade till AI.
Teknik och processer:
Nordiska företag betonar ett teknik- och process-fokuserat förhållningssätt till att införa AI. AI-relaterade riktlinjer finns till exempel redan på plats i stor utsträckning i många respondenters organisationer. Nordiska företag fokuserar även på att utvärdera AI-relaterade initiativ från fall till fall. Många företag är ganska långt framme när det gäller individuella utvecklingsinitiativ, men studien visar att nordiska företag tenderar ligga något efter med att utveckla heltäckande strategier för införandet av AI. Detta tyder på ett behov av ett mer övergripande och helhetligt tillvägagångssätt.
Försiktigt förhållningssätt till AI-transformation:
Nordiska bolag verkar vara försiktiga i sin AI-transformation. De betonar till exempel utmaningar med införandet mer, och affärsvärde mindre, än sina globala kollegor. Nordiska respondenter har också mer måttliga förväntningar på generativ AI jämfört med sina globala kollegor. Bland nordiska företagsledare tror 38% att generativ AI kommer att ha måttlig eller mindre inverkan på deras verksamhet under de kommande 5-10 åren, jämfört med 26 % av alla tillfrågade.
Etiska och regulatoriska problem:
Nordiska företagsledare är oroade över bristen på expertis relaterat till etiska aspekter och tillsyn av AI inom sina organisationer. Liknande farhågor togs även upp bland företagsledare i andra länder.
”Införandet av Gen AI-baserade lösningar har varit långsammare under 2024 än jag personligen hade väntat mig i början av året. Samtidigt ser vi att de organisationer som verkligen satsat också fått utdelning, exempelvis Plan International som reducerat det manuella arbetet i en av deras kärnprocesser med över 90%.” säger Marcus Ehrndal, ansvarig för BearingPoints Data & Analytics verksamhet i Sverige.
”Som studien antyder verkar detta delvis ha att göra med en försiktighet relaterat till t.ex. regulatoriska risker, men även en osäkerhet kring tekniska vägval och oro för att bygga upp teknisk skuld. En strategi för införande av AI kan mitigera bägge dessa utmaningarna genom att skapa en tydlig målbild och identifiera användningsområden bedöms ha låg risk.” förklarar Ehrndal.
Om studien
Studien utvärderar viktiga organisatoriska förutsättningar som bör vara på plats att en organisation ska kunna bli en Augmented Organization och vara redo för att införa ny teknik. Data samlades in via en digital undersökningsenkät i juni 2024. Undersökningen riktade sig till 700 företagsledare och beslutsfattare från olika branscher, både privat och offentlig i 14 länder i Europa, USA och Asien. Fokus var på stora organisationer med mer än 0,5 miljarder euro i intäkter, och 84 % av de svarande från företag med mer än 1 miljard euro i intäkter. Undersökningen genomfördes av Phronesis Partners, ett globalt forsknings- och analysföretag, som arbetar med 100+ världsledande företag inom områden som strategirådgivning, private equity, forskning, finansinstitutioner och förlag.
BearingPoint is an independent management and technology consultancy with European roots and a global reach. The company operates in three business units: Consulting, Products, and Capital. Consulting covers the advisory business with a clear focus on selected business areas. Products provides IP-driven digital assets and managed services for business-critical processes. Capital delivers M&A and transaction services.
BearingPoint’s clients include many of the world’s leading companies and organizations. The firm has a global consulting network with more than 10,000 people and supports clients in over 70 countries, engaging with them to achieve measurable and sustainable success.
BearingPoint is a certified B Corporation, meeting high standards of social and environmental impact.
For more information, please visit: www.bearingpoint.com