Potentialen med generativ AI är stor för marknadsförare då tekniken kan automatisera arbetsflöden och öka effektiviteten.
Trots detta står yrkesgruppen inför utmaningar som budgetbegränsningar och tillgång till data när de ska anamma tekniken.
Denna trend framgår i den nyligen publicerade undersökningen ´State of Marketing` som molnbolaget Salesforce står bakom.
Studien omfattar cirka 5 000 marknadsförare från 30 länder, där Sverige finns representerat.
Rapporten visar att i snitt experimenterar 75 procent av marknadsförare runtom i världen med AI-lösningar. I Norden är siffran något lägre och hamnar på 63 procent. Nya Zeeland toppar listan där 90 procent kavlat upp ärmarna, tätt följt av Brasilien med 86 procent.
Trots AI-entusiasmen möter marknadsförare världen över olika utmaningar. I de flesta länder upplever man att implementeringen går trögt. Medan respondenter från Norden – däribland Sverige – ser budgeten som den största flaskhalsen.
Lucas Fernström är säljchef på Salesforce och arbetar med många svenska företag. Han menar att det krävs en strukturell förändring kring hur företag organiserar och fördelar resurser.
– Budgetfördelningen i svenska företag är en nyckelfaktor. Marknadsföringsteam får sällan en separat budget för att undersöka nyttan med AI-teknik. I stället är sådana satsningar oftast öronmärkta och ägs av organisationens IT-avdelningar, säger Fernström.
Svårigheten att bygga kundförtroende och kundengagemang i realtid är andra hinder som svenska marknadsförare nämner. Endast 23 procent är nöjda med hur de kombinerar kunddata för att skapa meningsfulla kundupplevelser. Globalt är den siffran 32 procent.
– Återigen handlar det om hur svenska företag är organiserade. Utmaningen ligger i att marknadsföringsteam saknar tillgång till kunddata som oftast hanteras av IT-avdelningen. Det kan ta upp till 7 veckor att komma över rätt kunddata för stora bolag. Svenska marknadsförare har därför inte samma möjligheter att nå sina mål som sina internationella kollegor, förklarar Fernström.
Att svenska företag behöver dra nytta av AI-utvecklingen verkar de flesta vara överens om. Samtidigt går implementeringen trögare än för andra länder. Hur kan det göras bättre?
– Börja med specifika och små användningsområden i stället för att försöka förändra hela organisationen eller byta ut de mest använda och viktiga systemen. Identifiera tidskrävande processer och se om tekniken kan effektivisera dem. Ta små steg och våga testa för att se hur AI kan bidra, säger Fernström.
Kort om rapporten:
State of marketing bygger på intervjuer med cirka 5 000 marknadsförare i olika befattningar och roller från 30 länder där Sverige finns representerat. Undersökningen genomfördes mellan den 5 februari och 12 mars 2024.