Unga män använder AI för att jobba mindre

Unga män använder AI för att jobba mindre

Publicerat av: Redaktionen

Unga män använder generativ AI för att jobba mindre, mer än dubbelt så mycket som sina kvinnliga jämnåriga.

Det visar en ny Sifo-undersökning från AI- och datakonsultbolaget Solita. I gruppen lågavlönade män är trenden ännu tydligare. 

Mer än en av tio, 12 procent, av män i åldern 20–34 år säger att de använder generativ AI för att minska sin arbetsbörda, mer än dubbelt så många som kvinnor i samma ålder (5 %).

Unga män använder AI för att jobba mindre

Niklas Liedholm, Head of AI / GenAI på Solita Sverige

Sammantaget svarar 14 procent av svenskarna att de använder generativ AI för att arbeta mindre. Bland män är siffran 17 procent, jämfört med 9 procent bland kvinnor.

– För många är AI ett verktyg för att utvecklas och arbeta smartare. För andra kan det också vara ett sätt att effektivisera och undvika sådant som upplevs som mindre meningsfullt eller energikrävande. Det här visar att vi behöver fortsätta samtalet om hur AI används – och av vem, säger Niklas Liedholm, Head of AI / GenAI på Solita Sverige.

Lågavlönade män sticker ut

Bland män med en månadsinkomst under 30 000 kronor uppger fler än var femte (22 %) att de använder generativ AI för att minska sin arbetsbörda, betydligt fler än i befolkningen i stort (14%).
Dessutom tror 15 procent i denna grupp att AI inom fem år kommer att kunna utföra de flesta eller alla deras arbetsuppgifter – jämfört med bara 3 procent bland samtliga svarande.

– Undersökningen visar på tydliga skillnader i hur generativ AI används, beroende på kön och inkomst. Om AI ska bli en kraft för jämlikhet och kompetensutveckling behöver vi skapa mer rättvisa förutsättningar för hur tekniken tillämpas, säger Niklas Liedholm.

Om undersökningen  

Undersökningen genomfördes i Kantar Media webbpanel (Sifopanelen) under perioden 2–7 oktober 2024.  Totalt intervjuades 1335 personer i ålder 20–65 år och i sysselsättning. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00