AI-lösningar som är tillgängliga för alla medarbetare leder till en transformation av företagskultur, med fokus på innovation och kreativitet, och till ökad jämlikhet.
Men det krävs struktur, det räcker inte att alla får använda ChatGPT fritt.
Tre områden är viktiga: människor, system och styrning.
Det skriver Tarun Madan, Country Partner Sverige & UK på Nagarro.
Tänk dig att alla anställda i en organisation har tillgång till kraftfulla AI-verktyg. Inte bara dataexperter och utvecklare, utan alla från marknads- och ekonomiavdelningarna, till kundtjänsten. Det skulle främja jämlikheten på de ställen där de flesta av oss tillbringar en tredjedel av dygnet de flesta dagarna: på jobbet.
För att den här visionen ska bli verklighet krävs det att AI-lösningar, inte minst för generativ AI, blir tillgängliga i en hel organisation, utan att användningen leder till kaos. Det skulle inte bara främja jämlikhet, utan även innovation och effektivitet. Rätt implementerade skulle AI-lösningar också kunna bidra till ett mer etiskt arbets- och näringsliv, och en mer etisk offentlig förvaltning.
Räcker inte med ChatGPT
Att ge alla tillgång till populära generella AI-tjänster som ChatGPT kan vara positivt, men det räcker inte. Det finns en risk att användningen blir spretig och inte bidrar optimalt till målen som beskrivs ovan. Det krävs ett strukturerat införande av AI-lösningar, för att de ska bidra till de effekter som eftersträvas. Total frihet vad gäller användning är inte lösningen.
Ostrukturerad användning av AI kan leda till ineffektivitet, felaktig eller oönskad användning, bristande samordning och resultat som är direkt felaktiga eller håller låg kvalitet. Möjliga konsekvenser är till exempel partiskhet och direkta lagbrott.

Tarun Madan, Country Partner Sverige & UK på Nagarro
Det behövs en lämplig balans mellan självständighet (autonomi) och kontroll, och för att lyckas uppnå den behövs struktur. Kontroller för att undvika möjliga problem, utbildning och klart definierade mål är några av ingredienserna i en sådan struktur. I bästa fall får fler, kanske till och med alla, tillgång till verktyg som underlättar att komma på bra idéer och automatisera rutinuppgifter. På sikt kan det leda till en företagskultur som främjar innovation och kreativitet i hög utsträckning.
Tre viktiga områden
Så långt de potentiella fördelarna med generativ AI i händerna på alla medarbetare. Hur uppnår vi de fördelarna. I stora drag handlar det om insatser på tre områden:
- Människor. Medarbetarna måste få utbildning, på verktyg som är lämpliga. Det krävs avgöranden om vilka användningsfall och datamängder som kan användas, och det krävs riskbedömningar.
- System. Regelverk för de system och tjänster som används är ett måste för ansvarsfull användning av AI. Det inbegriper att ge åtkomst till användningsfall och data baserat på yrkesroller, samt dataskydd och skydd för personlig integritet.
- Styrning. Det är nödvändigt med övervakning av prestanda, användning och påverkan på verksamheten genom ofta förekommande revisioner. Det behövs också utvärdering av resultat: påverkan på produktivitet och lönsamhet, hantering av risker och incidenter, samt regelefterlevnad.
Det här kan låta som ett ofantligt stort jobb, men om man tänker efter är det ett jobb som borde göras för alla nya lösningar, såväl nya tekniklösningar som nya processer. Det som utmärker AI i allmänhet och generativ AI i synnerhet är de potentiella vinsterna. Det är värt att lägga manken till för att uppnå dem.