Forskning kring hur AI kan upptäcka och sortera annonsdata är i full gång på Mittuniversitetet.
I ett samarbete mellan Forskningscentret STC (Sensible Things That Communicate) och Media Research, driver industridoktoranden Faeze Zakaryapour Sayyad ett omfattande projekt inom ämnet.
Resultaten kommer att presenteras på forskningskonferensen The International Conference on Advances in Computing and Data Science som hålls i Paris den 9-10 maj, men redan nu har AI-modellen implementerats som en process hos Media Research.
Media Research har utvecklat och använder dagligen verktyget Adfinder, en tjänst för att samla in annonsdata åt sina kunder från hela det digitala och printade medielandskapet.
”I takt med att kunderna blir fler och annonserna likaså, krävs nya metoder för insamlingen och sorteringen av den enorma mängd data vi hanterar”, säger Pär Segerström, VD för MR. ”AI kommer vara en viktig pusselbit för utvecklingen av de metoderna.”
Redan ett år in projektet ser industridoktoranden Faeze Zakaryapour att hennes forskningsframsteg gett effekter för företaget.
”Media Research har utvecklat en AI-modell utifrån min forskning som redan används kommersiellt i den nya tjänsten Artificial Adfinder”, berättar Faeze.
Tjänsten innebär att AI upptäcker och extraherar text från ett sökbart dokument och inkluderar det i den samlade databasen. På så vis blir alla ord inom en reklamkampanj sökbara.
Faeze ser fram emot att få presentera sina resultat för forskare från hela världen på den internationella forskningskonferensen i maj.
”Efter konferensen kommer jag att fortsätta studera fler utmaningar inom området som förhoppningsvis kommer kunna ge ytterligare värde till Media Research verksamhet”, avslutar Faeze.