AI ska stoppa internetstörningar
Hem LEVERANTÖRCISCO AI ska stoppa internetstörningar

AI ska stoppa internetstörningar

Publicerat av: Redaktionen

Nya AI-förmågor i Ciscos övervakningsplattform ThousandEyes ska bidra till att minska skadeverkningarna av driftstörningarna på internet, och ge plattformen nya krafter att agera automatiskt för att förhindra dem.

I samband med Cisco Live US 2024 har Cisco visat upp en mängd nya, AI-baserade funktioner till företagets plattform ThousandEyes.

Plattformen, som ibland beskrivs som ett ”Google Maps för internet”, övervakar nätverkstrafik i realtid och hanterar fler än 650 miljarder mätningar dagligen.

Dessa används sedan för att upptäcka och uppmärksamma driftstörningar i lokala och globala nätverk.

AI ska stoppa internetstörningarSyftet med de nya förmågorna ska erbjuda Digital Experience Assurance – att uppnå större motståndskraft mot störningar och kunna hantera dem proaktivt, för att minska skadeverkningen och kraftigt korta tiden för att åtgärda dem. Bland funktionerna finns automatiserad hantering av olika typer av incidenter och möjligheten att dra slutsatser utifrån konfigurationshistorik och användarupplevelser i den egna infrastrukturen och det publika molnet.

”En majoritet av alla driftstörningar förorsakas av användarfel. Med Digital Experience Assurance fångar vi in alla mätdata och använder kraften i AI över det globala nätverket för att nå bortom den mänskliga hanteringsförmågan. Det kan vara skillnaden mellan en driftstörning på fyra timmar och en störning på fyra minuter”, säger Jonathan Davidson, General Manager för Cisco Networking.

Digital Experience Assurance möjliggörs i Cisco Networking Cloud, företagets molnbaserade plattform för att förenkla drift och administration av nätverk. Genom plattformen kan ThousandEyes använda data från andra Cisco-tjänster, som Meraki och Catalyst, för att få djupare insikter och ge bättre rådgivning.

I en mätning som genomförts av Forrester Research på uppdrag av Cisco bland verksamheter som testat plattformen, uppgavs den genomsnittliga tiden för att lösa driftstörningar minska mellan med mellan 50 och 80 procent, och IT-avdelningarnas produktivitet ökade med mer än 50 procent.

Bland funktionerna finns ThousandEyes Cloud Insigths, som kan analysera prestandan och användarupplevelser i AWS-molnet; ThousandEyes Traffic Insights för analys och felsökning i lokala nätverksplattformar (både från Cisco och tredjepartsleverantörer); samt nya integrationer med Meraki Assurance Overview.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00