På Stan med David Grudén
Hem PÅ STAN MED På Stan med David Grudén

Publicerat av: Redaktionen

[PÅ STAN MED] Seglarlägret blev den första inblicken i ledarskap!

Han kan se tillbaka på en imponerande karriär och den är långt ifrån över.

Ändå säger David Grudén, General Manager & Country Manager Nordics på Commvault, att han inte aktivt har karriärplanerat.

Vi träffar honom på ett av Convendums centrala kontor i Stockholm. Kalendern säger att det är sista veckan i mars men det ymniga snöfallet som har parkerat ett par dagar över huvudstaden skapar ändå en känsla av midvinter.

Han var några år tidigare än de flesta

David är född och uppväxt i Gävle. Det är möjligt att det var den omedelbara närheten till Bottenviken som gjorde att han tidigt kom i kontakt med den marina miljön. Familjen var intresserade av båtlivet och det var segling som var i fokus. Därför är det kanske inte så konstigt att han, uppmuntrad av föräldrarna, åkte på sitt första seglarläger. Det som sticker ut är att han då endast var 6 år!

Det här med att David inte aktivt har karriärplanerat är en sanning med modifikation. Faktum är att de första kontakterna med saltstänkta vågor gav mersmak. Redan i 10-12 årsåldern hade han bestämt sig för vad han skulle bli när han blev stor. Siktet var inställt på att bli yrkesofficer i flottan och rollen som lockade honom var sjökapten. Varför vänta när jag vet vad jag vill tänkte han och gick med i Sjövärnskåren i Härnösand som 13-åring.

”Jag visste vad jag ville och var ganska målinriktad. Det fick till följd att jag mönstrade 2-3 år före mina jämnåriga”, säger han med ett skratt.

En ny kompassriktning

David kom in på Karlskrona Örlogsbas och påbörjade en 17 månader lång utbildning. Den genomförde han utan problem. Det är lätt att tänka att han nu hade målet att bli sjökapten i flottan som i en liten ask, men livet är fullt av överraskningar. Det som tidigare hade fört honom snabbare mot målet gjorde plötsligt att hans yrkesinriktning skulle komma att ändras, nämligen hans relativt sett låga ålder.

David var helt enkelt för ung för att ta nästa steg, att bli anställd i flottan och få tjänstgöra på havet. Han var tvungen att vänta ett år innan han kunde gå vidare.

”Jag tänkte att jag flyttar hem till Gävle och tar ett sabbatsår där i väntan på att återkomma till flottan. Via kontakter blev jag erbjuden ett säljarjobb i en Expertbutik där. Med en viss förvåning upptäckte jag att försäljning var något som fick mitt hjärta att klappa lite fortare. Jag stortrivdes i säljarrollen och drömmen om att bli sjökapten försvann i horisonten under det året”, berättar han.

David är nu i 20-årsåldern och kanske var det den oväntade vändningen från sjökapten till säljare som gjorde att han insåg att, karriärplanering i all ära men, det går också att fånga de möjligheter som livet erbjuder och vara trygg i det.

Efter ett par år får han chansen att starta en egen Expertbutik i Valbo, mellan Gävle och Sandviken. Han driver den butiken från 1990 fram till 1995. Under de här åren får Davids intresse för ledarskap en rejäl skjuts framåt.

Havet finns kvar i hans liv
Seglarlägret blev den första inblicken i ledarskap!

David Grudén

Blev det tack och adjö till havet för David i och med att han släppte tanken på flottan?

”Nej, det blev det inte alls!”, svarar han med ett skratt och fortsätter.

”Seglingen finns i allra högsta grad kvar i mitt liv. Jag gör, till exempel, mitt 25:e Gotland Runt i år och det första körde jag 1985. Seglingen har också gett mig många insikter och delvis format min syn på ledarskap. I en kappsegling är det många gånger tuffa tag. Det kan vara vädret, utrustning som går sönder, sjukdom ombord eller bristande rollacceptans. Det är många gånger trångt på en segelbåt och det gäller att alla gör det som det är satta till att göra. Det finns inget utrymme att börja diskutera vem som har vilken roll ombord. Samtliga har ett ansvar att sköta sina uppgifter”, säger David.

Segling är inte den enda idrotten som har format hans tankar runt ledarskap, ishockey är en annan.

”När man hör kombinationen Gävle och ishockey är det lätt att Brynäs dyker upp i tankarna, så klart. Men laget i mitt hjärta är Gävle Godtemplare som grundades 1906 och har varit svenska mästare en gång, nämligen 1957. Jag spelade där i flera år, först som back sedan som center. Under den här tiden i mitt liv var det hockey på vintern och segling på sommaren. Seglingen har jag kvar och så lär det nog bli resten av mitt liv”, berättar han stolt.

Älskar relationer

Han berättar att han gillar lagsporter och att han vill jobba med personer som också vill vinna. Förutom segling och ishockey finns det ytterligare en sak som har påverkat hans ledarskap.

”Jag gick en utbildning på IHM och där fick jag upp ögonen för anpassat ledarskap. Fram till dess hade jag trott att det är viktigt att jag behandlar alla i mitt team likadant. Annars är det inte rättvist, tänkte jag. Under utbildningen ramlade polletten ner i mitt huvud och jag insåg plötsligt att alla i min personal har olika behov av stöttning, bekräftelse med mera. Jag älskar relationer med olika människor. Att prata och vrida & vända på olika frågeställningar. Hur ser du på det här? Vad tycker jag själv? Idag har jag ett samtal på tu man hand, var 14:e dag, med mina medarbetare. Då pratar vi INTE affärer och liknande. Det finns andra möten där vi pratar om det”, förklarar David engagerat.

Vi backar bandet tillbaka till 1995 när David avyttrade Expertbutiken i Valbo och flyttade från Gävle till Stockholm med ett stort intresse för försäljning. Han första jobb i huvudstaden var på SPCS och därefter blev han försäljningschef på Visma. Nästa steg i karriären tog honom till SAP där han var Account Manager mellan 1998 och 2002. Det var alltså tiden runt millennieskiftet och för de som kommer ihåg, den befogade eller inte, skräcken för ”millenniebuggen”. Risken för att datasystem världen över inte skulle klara ändringen av datum från -99 till -00 (i korthet).

”Försäljningen av lösningar för millennieskiftet gick av sig själv. Vi var i praktiken ordermottagare!”, minns David.

Ännu en pusselbit kommer på plats

Den fortsatta karriären går via olika chefsroller på Siemens, Acando och IBM för att 2011 landa på HPE.

”Jag har trivts på alla företag som jag har varit på men det som blev lite speciellt med min tid på HPE är att här fick jag några nya pusselbitar att lägga till de andra i mitt yrkesliv. Den ena var att jag för första gången, inom IT, jobbade med hårdvara. Den andra var att jag även fick möjligheten att leda HPE:s konsultorganisation i Norden”, säger David.

Nu är vi framme vid år 2018 och efter nästan sju år på HPE fortsätter Davids resa via Avega och därefter Dell fram till dagens roll på Commvault där han började i maj 2022. Han berättar att han vid ett tillfälle träffade VD:n för ett stort multinationellt företag och den personen sa till David att för att lyckas och må bra så måste du kunna svara på frågan – Vad är det roligaste med ditt jobb?

Naturligtvis kunde vi inte låta bli att ställa den frågan till huvudpersonen själv.

”Om jag tillåter mig att börja med att berätta om en av våra största utmaningar så vill jag lyfta fram att alltför många kunder tror att när de väljer en molnlösning så får de säkerhetslösningarna på köpet. Så är det tyvärr inte. Kunderna ansvarar för att det skapas backuper med mera av det data som skickas till molnet. Om jag sedan går över till frågan om vad som är det roligaste med mitt jobb så finns det flera saker. För det första lever vi i en marknad där alla vill ha våra lösningar. För det andra har vi blivit rankade som nummer 1 av Gartner. För det tredje så har Backup & Recovery blivit av med tråkighetsstämpeln. Till sist, men inte minst, så har jag fantastiska medarbetare!”, svarar han.

Det är tydligt att David Grudén inte har tråkigt på jobbet.

Privat

Nästa resa:                                 Berlin
Antal devices:                            Ett 20-tal

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>