Prylar, prylar, prylar. På CES i Las Vegas, världens största årliga konsumentmässa, fylldes de oändliga hallarna som vanligt med innovationer som tänjer på teknikens gränser och utmanar besökarnas fötter.
Men det var i talen som framtidsvisionerna tog form.
Martin Lundstedt, vd för Volvo Group, var en av årets utvalda huvudtalare. För att förklara varför ett globalt B2B transportföretag deltar i en mässa som mest förknippas med konsumentelektronik, pekade han på växande trender som e-handel och kundanpassad produktion. “Transport och logistik är det som gör dagens liv möjligt.” Men transporter medför också klimatpåverkan, trängsel och föroreningar. Volvo Group vill möta dessa utmaningar genom innovation och samarbete och siktar på nollutsläpp till 2040.
Flera av de stora biltillverkarna lyste med sin frånvaro på årets mässa, men fordon var ändå ett nyckeltema. Istället var det kreativa innovatörer med teknik för fordon och fordonsutveckling som tog plats i rampljuset.
Silicon Valley-baserade AiDEN Auto pitchade på scen. Vd Niclas Gyllenram, med bakgrund på Volvo Cars, pekade att miljontals bilar redan har teknik för uppkoppling, men det saknas användbara tjänster i större skala. AiDEN:s plattform förenklar apputveckling för olika bilmärken och modeller – och kräver ingen kod.
Svenska Remotive Labs, visade verktyg för effektivare fordonsutveckling. Deras senaste produkt kombinerar virtuella och fysiska komponenter vilket kortar både utvecklingstiden och risken för fel.
Men det var inte helt bilfritt. Waymo – med ett växande antal självkörande taxibilar i San Francisco – visade upp sin senaste robotaxi, Zeekr RT. På plats fanns även flera andra startups med självkörande fordon.
Sveriges energi- och näringsminister Ebba Busch, inbjuden av Volvo Group, höll också ett tal. Hon passade på att lyfta fram Sveriges roll i rymdindustrin och underströk att norra Sverige är en naturlig plats för raketuppskjutningar inom EU. Enligt henne behöver vi sluta se rymden som enbart forskning och istället se den som en möjlig intäktskälla.
Toyota titade också upp mot stjärnorna, och tillkännagav en investering på 450 miljoner kronor i rymdföretaget Interstellar Technologies, som utvecklar raketer. Toyotas ordförande Akio sade att rymden var nästa steg för biltillverkaren, och skämtade om att framtidens transporter inte bör begränsas till en planet – eller ett enda biltillverkande företag (Tesla och SpaceX).

Margaretha Levander är en svensk journalist och redaktör baserad i San Francisco.
Healthtech, skönhet och, så klart, humanoids var dominerande trender på mässgolvet.
Samsung lanserade en smart spegel som med hjälp av ansiktsanalys rekommenderar hudvårdsprodukter, medan L’Oréal visade sin bordsenhet Cell BioPrint, där AI analyserar hudprover och ger nya insikter.
Den lilla söta franska roboten Mirokai med sina spetsiga öron var på CES även förra året, men Enchanted Tools-teamet var tillbaka och visade upp den senaste versionen och några nya färdigheter, inklusive LLM-integration. Den som lyckades tränga sig igenom den ständiga klungan av beundrare runt den lilla roboten kunde se den vinka åt människor, blinka med sina stora tecknade ögon och vicka på öronen.
Bland andra mer udda innovationer märktes japanska Kirin med sin elektriska saltsked som förstärker saltsmaken och därmed kan minska det faktiska saltintaget.
Och ja, AI var en del av nästan allt – men det hade ni nog redan räknat ut.
CES 2025 I SIFFROR
- 4500+ utställare, inklusive 1400 startups
- 141 000+ deltagare, varav 40 % var internationella från över 150 länder, regioner och territorier
- 6000+ globala medier, innehållsskapare och branschanalytiker
- Över 60 % av Fortune 500-företagen
- 300+ event med 1200+ talare
- 27 000+ nyhetsartiklar och innehåll
Margaretha Levander är en svensk journalist, redaktör och entreprenör baserad i San Francisco.
Här bevakar hon techbranschen för Silicon Valley Nordic Beat och IT-Kanalen.se.
Av Margaretha Levander