[PÅ STAN MED] A10 Networks satsar på den nordiska marknaden och de har valt att göra det med en person som har en lång och bred erfarenhet.
Dessutom gillar han utmaningar.
Mats Anderson är mannen som ska få A10 Networks att växa på den nordiska marknaden. Hans officiella titel är Regional Sales Manager, Nordics. Det är inte första gången som han tackar ja till ett uppdrag som vid en första anblick kan tyckas både tufft och svårt.
”Fast det är inte så att jag börjar från noll. A10 Networks startades 2004 i San José i USA och vi finns redan i Norden. Vi har några av de största globala kontona som våra kunder. Hosting service providers, Telecom och Bank & Finans är de marknaderna där vi har flest kunder. Vi säkrar applikationer både On Prem och i Molnet. Lastbalansering och vårt DDOS-skydd används av flera stora myndigheter och företag”, förklarar Mats.
Han berättar att A10 Networks har en licensmodell, Flex Pool, som är väldigt uppskattad, speciellt av Enterprisekunderna. I korthet går den ut på att kunderna kan använda tidsskillnaderna mellan olika länder för att effektivisera användningen av sina licenser. Om kunden, till exempel, använder en licens i Stockholm kan den flyttas till Tokyo när verksamheten har stängt för dagen i Stockholm för att nästa dag aktiveras igen.
”Nio av de tio största Telekombolagen, åtta av de tio största molnleverantörerna och 15 av de 25 största spelbolagen använder A10 Networks i sin dagliga verksamhet. Vi har +250 service providers som vi samarbetar med, detta segment växer så det knakar”, säger Mats stolt.
”En av mina viktigaste uppgifter inom den närmaste framtiden är ändå att göra A10 Networks mer känt på vår marknad i Norden och en framgångsfaktor är att öka antalet partners. Där har jag mitt primära fokus”, säger han.
En person med mycket driv
Han föddes i Göteborg men växte upp i Vaxholm. De stora intressena var fotboll, ishockey och slalom. Han fick tidigt lära sig att klara sig själv. När Mats var i 10-årsåldern och berättade för sina föräldrar att han tänkte börja spela ishockey så uppmuntrades han att göra det samtidigt som hans mamma & pappa var tydliga med att han fick bära hockeytrunken själv till och från träningar och matcher. Inga problem. Mats tog trunken på sin pulka och gav sig i väg till uterinken.
Som 13-åring började han sitt första jobb. Det var i disken på anrika Waxholms Hotell. Han sålde dessutom jultidningar i unga år. Han berättar att ”sälj” har funnits i hans familj i alla år och i flera generationer. Därför höjer vi lite på ögonbrynen när Mats berättar att hans val av gymnasieutbildning blev en yrkesskola för ”Turist & Hotellnäringen” i Hede i Härjedalen.
”Jag har alltid varit intresserad av matlagning och målet var att bli utbildad kock vilket jag också blev efter två års utbildning och ett års praktik på restaurang Martini på Norrmalmstorg. En sak som lockade med yrkesskolan i Hede var att jag kunde få åka mycket slalom i kombination med studierna. Perfekt!”, säger Mats med ett leende på läpparna.
Karriären som kock tog honom sedan till Stockholm där han bland annat arbetade på kända krogar som Smådalarö gård, Nils-Emil och Grodan. Efter några intensiva år i restaurangbranschen bestämmer sig Mats för att det är dags att prova på något nytt. Han slutar som kock och reser runt i Asien i ett halvår innan han bestämmer sig för en ny karriär.
Känslan för sälj väcks till liv
En annons där man söker telefonförsäljare hamnar framför hans ögon och hans medärvda intresse för sälj får honom att svara på annonsen. Han får jobbet som innebär att han ska sälja torkpapper avsett för industriföretag. Livet kan ibland ta olika vägar och faktum är att det här jobbet senare ska öppna en dörr till IT-branschen. Vi återkommer om det.
Lönen var provisionsbaserad och ganska tidigt insåg Mats att det kommer att ta tid att bli varm i kläderna samt att bygga upp ett stort kontaktnät av kunder. Inledningsvis fick han inte så mycket i ersättning som han behövde för att få sin ekonomi att gå runt. De flesta hade nog kastat in handduken och sökt sig någon annanstans, men inte Mats. Hans starka driv visar sig och lösningen blir istället att skaffa sig ett extrajobb för att öka på inkomsterna.
”Jag tog ett extrajobb på Scandic vid Slussen där jag jobbade som Bell Boy och tog hand om hotellgästernas bagage. Ett minne från den tiden är när jag fick bära Pete Sampras bagage, som var en stor tennisstjärna vid den tiden”, minns Mats.
Hans, kanske lite ovanliga lösning att skaffa ett extrajobb, tillsammans med hans tålamod och driv ledde fram till att han efter ett tag blev säljledare för samtliga telefonförsäljare på företaget. Mats började sedan på Martin Olsson (numera Martin & Servera) och därefter blev det några år som Sales Area Manager på Stora Enso.
Dags för IT-branschen
Hur kunde då hans jobb som telefonförsäljare av torkpapper för industrin leda fram till att Mats började i IT-branschen?
”I slutet av år 2000 ringer en av mina duktigaste telefonförsäljare från tiden när jag var säljledare. Han berättar att han numera arbetar på IBM och han frågade om inte jag kunde tänka mig att börja där? Jag svarade ärligt att jag inte kunde något om datorer men han menade att han visste hur min kapacitet inom försäljning var och att det var anledningen till att han ringde mig. Jag tackade ja och gav mig ut på en ny resa i yrkeslivet. Det har jag inte ångrat!”, berättar han.
Totalt blev det nio år på IBM varav de sista två var på IBM Tivoli Software där Mats arbetade med backup-lösningar och var ansvarig för alla Enterprise-kunder. Det ledde fram till att Oracle hörde av sig och ville att han skulle arbeta hos dem. Det blev sammanlagt sju år på Oracle och det var här som hans inriktning på IT-säkerhet startade. Den resan fortsatte sedan på Trend Micro och Imperva innan han i februari 2023 började sin nuvarande anställning på A10 Networks.
Vad händer nu?
Mats berättar att målsättningen, förutom att teckna fler partneravtal, är att ha ett sälj och presales team på plats i Norden om något år. När vi frågar honom om hur han tror att företaget kommer att utvecklas i Norden under de kommande fem åren blir hans svar:
”Vi kommer att vara där våra kunder är i deras respektive utveckling”, svarar han.
Egentligen är det ett väldigt naturligt svar eftersom Mats under vårt samtal flera gånger återkommer till att det är kunderna som är det viktiga och att A10 Networks ska finnas där kunderna för tillfället är.
”Det är inte meningsfullt diskutera ett säljupplägg om inte kunden är i rätt behovsfas. Då är det bättre att finnas där som en samtalspartner utan att tänka specifikt på att sälja. Jag är övertygad om att det viktigaste är att vårda kundrelationerna och jobba långsiktigt. Vi vill vara en del utav kundens roadmap och framtid. Jag tror att det ibland kan vara bättre att säja till kunden att de ska välja en annan lösning än vår om jag hör att deras behov inte helt uppfylls av vår lösning. Det kan låta konstigt men uppriktighet är en viktig del när det gäller att bygga förtroende i en kundrelation”, säger Mats.
Detta leder oss in på hur han vill att kunderna ska uppfatta A10 Networks?
Han svarar med att lista upp några saker som är viktiga för honom:
- Har en lägre ägandekostnad för våra kunder
- En bättre Opex/Capex kalkyl
- Vi ska ha ett tydligt kundfokus
- Ska vara snabbfotade och lyhörda
- Ha ett stort teknikkunnande
- Vi ska ha en partnerkänsla med våra kunder.
”A10 Networks är ett stort företag som gör skillnad men fortfarande tillräckligt litet för att vi ska se och bry oss om våra kunder. Vi tar gärna utmaningen att visa vad vi kan!”, avslutar Mats Anderson.
Privat
Namn: Mats Anderson
Ålder: 56 år
Familj: Flickvän och två söner på 21 och 23 år
Bor: Sollentuna
Intressen: Alpin skidåkning, Natur, Havskajak, Matlagning, Golf, Fotografering
Senaste bok: Holy Smoke BBQ: Ingen rök utan kött av Johan Fritzell & Johan Åkerberg
Favoritmat/kök: Att grilla och röka kött
Favorit film/TV-serie: Deer Hunter, Seinfeld
Nästa resa: USA och Spanien
Antal devices: 15-18 st.
Läs mer om A10 Networks: http://www.a10networks.com