Hon kan konsten att vara synlig och närvarande
Hem PÅ STAN MED Hon kan konsten att vara synlig och närvarande

Hon kan konsten att vara synlig och närvarande

Publicerat av: Redaktionen

Idag är det länge sedan frågan om att ha en web-sida eller inte var aktuell. I en värld som genomsyras av Internet handlar det istället om att synas.

Vi har träffat en tjej som har koll på det och mycket annat.

Angelica Ljung är VD på DDCA (Data-Driven Communication Agency). Hon har precis som väldigt många arbetat hemifrån mycket under den pågående pandemin. Det som skiljer henne från de flesta är att hon har två hem. Ett i Sverige och ett i Spanien.

Vi träffar henne på en uteservering i centrala Stockholm. Hon utstrålar lugn och trygghet. Leendet är aldrig långt borta och hennes engagemang går inte att ta miste på. Hon är befriande öppenhjärtig och under vårt samtal talar vi både om saker som hon gillar men även sådant som kan vara jobbigt.

Ville prata inför folk

Det finns flera exempel på undersökningar om vad människor är mest rädda för. I en som gjordes i Kalifornien runt 1980-talet blev det lite förvånande resultatet att det man var mest rädd för var att prata inför en folksamling. Döden kom tvåa i den undersökningen! Därför blev vi lite överraskade när vi frågar Angelica om vad hon ville bli när hon var liten? Och varför.

”Jag ville bli advokat. Det handlade inte i första hand om att försvara människor eller skipa rättvisa. Nej, det som jag såg för mitt inre var att jag stod i domstolen och pratade inför alla närvarande och de lyssnade på mig. Jag har inget jättebehov av att vara i centrum och synas hela tiden däremot trivs jag med att ha en roll där jag kan vara med och påverka. Dessutom kände jag tidigt att jag vill arbeta med människor”, svarar hon.

Hon blev inte advokat, åtminstone är hon inte det ännu, men hon har arbetat på en advokatbyrå. Där jobbade hon med rekrytering och hennes önskan om att arbeta med människor har hon därmed förverkligat.

”Jag jobbade på en byrå som hade ett modernt synsätt runt rekrytering som tilltalade mig. Vi arbetade värderingsstyrt och hade en tydlig strategi för att nå och behålla hungriga och motiverade anställda. Det var en mycket givande tid och jag fick många goda erfarenheter som jag har stor nytta av idag eftersom jag i min VD-roll även är HR-ansvarig på DDCA”, berättar Angelica.

Inte ta onödiga risker

Vi fortsätter att prata om hennes yrkesliv och varför hon är där hon är idag. Hon säger att hon alltid har velat arbeta med siffror och med glimten i ögat säger hon:

”Excel är meningen med livet! Och människor!”

Hon avslöjar också att hon inte helt har släppt juridiken. Hon sneglar på arbetsrätt och kanske blir det så att hon läser in juridiken framöver.

”Ibland kan jag känna mig som en lite udda fågel i min familj. Det är bara jag som har valt den här akademiska inriktningen. Min mamma jobbar inom vården medan pappa var en superentreprenör. Jag har givetvis ärvt en del från dem båda och kanske är det tack vare pappas mindset som jag vågade börja på DDCA trots att jag i grunden är en trygghetsnarkoman”, säger hon med ett skratt.

”I januari 2020 flyttade jag till Marbella i Spanien. Det var ett enormt stort steg för mig och kanske är det jag som är mest förvånad av alla i min närmaste krets. Jag sa upp mig och lämnade min lägenhet. Jag är fortfarande nästan chockad över att jag vågade men jag ångrar det inte en enda minut och jag är otroligt tacksam för tjänsten som HR Manager på en mäklarfirma i Marbella, vilken faktiskt var knuffen som jag behövde. Det är tack vare att jag vågade ta det steget som jag nu får uppleva den här häftiga resan med att vara med och utveckla DDCA”, berättar Angelica.

Svarta siffror från starten

Efter en tid i Marbella får Angelica kontakt med grundarna av DDCA och var från början med och lade hörnstenarna i det bygge som skulle döpas till DDCA. I månadsskiftet januari/februari 2021 var alla pusselbitar på plats och företaget startade sin verksamhet.

Vi frågar henne om vad DDCA hjälper sina kunder med?

”Grundidén är att driva trafik på Internet till våra kunders sajter. Du kan ha en web-sida som är full av nyttig information och mycket pedagogiskt uppbyggd men om du inte får presumtiva kunder eller intressenter att hitta dit så är arbetet förgäves. Vi hjälper våra kunder att synas på Internet helt enkelt. Det är den absolut kortaste beskrivningen av vad DDCA gör. Som i de flesta fall finns det minst  två sidor av allt och i vårt fall handlar det om att vi dessutom hjälper våra kunder att inte synas på webben!”, svarar Angelica kryptiskt och med glimten i ögat.

Vi ber henne att förklara hur det hänger ihop att deras kunder många gånger både vill att DDCA hjälper dem att styra trafik till deras sajter samtidigt som de vill ha hjälp med att synas mindre!

”Att våra kunder vill ha hjälp att styra trafik till dem är givetvis inte något konstigt och vi vet hur det ska göras. När det handlar om vår tjänst att rensa Google och sociala medier så är det en växande verklighet som ställer till det för många företag och organisationer. Självklart är det bra att aktörer i olika branscher som inte sköter sig ska uppmärksammas i kundforum och andra sammanhang. Tyvärr är det så att enskilda negativa kundreaktioner, många gånger skrivna i affektion, får en oproportionellt stor plats i sociala medier och liknande kanaler. Det finns ett ordspråk som säger – Internet glömmer aldrig – och det är vad det här handlar om. Vi hjälper våra kunder med att oförtjänta omdömen inte får för stor plats på nätet”, förklarar Angelica.

Hur ser hon då på DDCA:s första tid sedan starten?

”Om jag ska börja i Excel-delen är jag glad och stolt över att vi har visat svarta siffror sedan starten. Eftersom människor också är viktiga för mig är jag dessutom glad och stolt över vårt team som idag är 15 personer. Som HR-människa kan jag konstatera att en sak som skiljer kulturen inom svenskt och spanskt yrkesliv är att, generellt sett, är spanjorerna inte vana vid en omtänksam chef. De går oftast till jobbet för att arbeta och tjäna pengar men i vårt team ser vi ett engagemang som sträcker sig längre, mer likt den svenska arbetskulturen. För mig är det viktigt med ett närvarande ledarskap och jag vågar påstå att jag har lyckats med att bygga ett ömsesidigt förtroende med vår personal. För att ytterligare säkerställa att vi har en bra dialog pluggar jag spanska så att vi verkligen kan prata med varandra”, svarar hon.

Vad ser hon i spåkulan?

Vi vet att frågan är tidigt ställd men vi ber henne ändå att dela med sig av sina tankar om DDCA:s framtid.

”Om några år är jag övertygad om att vi har växt i både omsättning och antal anställda. Däremot är jag inte helt säker på var vår tillväxt kommer att ske, rent geografiskt. En styrka med vårt upplägg är att vi kan verka på distans. När det gäller den spanska marknaden kan jag tänka mig, rent hypotetiskt, att Madrid kan vara nästa steg. I ett globalt perspektiv tror jag snarare att det handlar om att vår expansion sker i de länder där vi hittar lämpliga partners”, spår hon i sitt svar.

Om några år vet vi om Angelica får rätt i sin spådom och vi blir inte förvånade om det blir så.

Privat
Namn:                                      Angelica Ljung
Ålder:                                        29 år
Familj:                                      Sambo
Bor:                                           Stockholm och Marbella
Hobby/Intressen:                     Tennis, Studera (Just nu spanska och retorik), Inredning, Umgås med familj och vänner
Favorit TV-serie:                      Sex and the City, Dokumentärer
Favoriträtt:                               Fransk Bistro
Senast lästa bok:                     The Universe Has Your Back – av Gabrielle Bernstein
Antal uppkopplade enheter:  3 – Ska det behövas fler?

INFORUTA OM DDCA:

DDCA är en datadriven kommunikationsbyrå som är specialiserad på att driva trafik och aktivera besökare baserat på beprövad AI- och ML-teknik. På så sätt kan vi generera bästa möjliga resultat för våra kunder – naturligtvis mätbart och i realtid. DDCA består av nyfikna, engagerade och erfarna konsulter med bakgrund från affärsutveckling, PR, film, TV, reklam, webb, HR och teknik.

Vi är ett femtontal kreativa och kunniga konsulter, förenade med ett digitalt datadrivet fokus, som talar engelska, svenska och spanska (vi kommunicerar främst på engelska). Tack vare vår breda kompetensbas erbjuder vi även tjänster inom andra områden så som att bygga hemsidor, backend-lösningar, SEO/SEM. Allt med en tydlig affärsinriktning och ett naturligt digitalt perspektiv.

Vi ser fram emot att driva ditt företag och kommunikation framåt. Med energi, kreativitet och AI.

Läs mer på www.DDCA.se

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>