Göteborgs Universitet har valt Orange Cyberdefense som partner för cybersäkerhetstjänster genom ett fyraårigt avtal.
Partnerskapet bidrar till att universitetet tar ytterligare ett viktigt steg för att skydda sin IT-miljö mot dagens avancerade cyberhot och säkerställer att verksamheten kan bedrivas tryggt och effektivt.
I en tid där hotlandskapet ständigt förändras, har Göteborgs Universitet fokuserat på att bygga en robust intern cybersäkerhetsförmåga i kombination med strategiska partnerskap.
Genom att upphandla SOC (Security Operations Center) som en extern tjänst, via så kallad förhandlat förfarande, där dialog med leverantörerna var en central del, kunde universitetet säkerställa att de får en modern och framtidssäker partner. Orange Cyberdefense visade sig vara den leverantör som bäst kunde möta universitetets specifika behov och kravställning.
– Inom universitetsvärlden finns en stark tradition av att forskning ska vara öppen med ett stort mått av akademisk frihet, samtidigt måste verksamheten ha en modern cybersäkerhetsorganisation, som kan hantera hot och incidenter samt skapa en robust IT-miljö som fungerar dygnet runt, säger Thomas Zaks, Sektionschef IT-säkerhet och systemförvaltning avtal, Göteborgs Universitet. Att samarbeta med Orange Cyberdefense har fungerat mycket bra. De har varit måna om att förstå våra behov och vår verksamhet. Deras kompetens och förmåga att leverera operativa IT-säkerhetstjänster har varit starkt bidragande till att skapa en säkerhetsmiljö som ligger i framkant, samtidigt som vi får tillgång till stor kompetens och viktiga lokala resurser.
Avtalet med Orange Cyberdefense innefattar tre huvudkomponenter:
- Säkerhetsloggning:
En tjänst som registrerar och lagrar viktig säkerhetsdata för att kunna analysera och säkra bevis vid incidenter. - Utökad detektion och respons (EDR & NDR):
En 24×7-tjänst där säkerhetsanalytiker övervakar klienter, molntjänster, nätverkstrafik och Microsoft365 för att identifiera och snabbt agera på misstänkt och avvikande beteende. Leveransen berikas med hotintelligens från Orange Cyberdefense för maximal upptäcktsförmågan och ökad kvalitet i säkerhetsanalysen. - 24×7 Incident Response (IR)
Ett expertteam som är redo att stödja universitetets egna resurser eller träda in vid större och mer avancerade incidenter, både på plats och på distans, för att minimera skadan, säkra bevis och återställa miljön till normal drift.
– Satsningen på cybersäkerhet och den moderna cybersäkerhetsstrukturen är inte bara viktig för verksamheten, utan har också bidragit till att vi har kunnat rekrytera mycket bra medarbetare inom cybersäkerhetsområdet, säger Patrick Wennergren, Sektionschef för IT-infrastruktur, Göteborgs Universitet. Att arbeta med en verksamhet som ligger i framkant säkerhetsmässigt har bidragit till att vi anses som en mer attraktiv arbetsgivare och därmed lättare har kunnat bygga upp ett mycket kompetent internt IRT, vilket vi är mycket stolta och glada över.
Göteborgs Universitets IT-enhet ansvarar för cirka 14 000 hanterade klienters säkerhet och att cirka 60 000 studenter ska kunna koppla upp sina enheter och använda universitetets tjänster. Verksamheten hanterar också stora mängder forskningsdata, både från interna projekt, regionen och universitetssjukhuset.
– Vi är mycket stolta över det förtroende vi har fått från Göteborgs Universitet, säger Daniel Eliasson från Orange Cyberdefense. Samarbetet har redan visat sig vara framgångsrikt och vi ser fram emot att fortsätta stärka deras motståndskraft och följa vår vision ”att säkra det digitala samhället”.
Med Orange Cyberdefense som partner är Göteborgs Universitet nu bättre rustat att möta framtidens föränderliga och mer komplexa cyberhot och säkerställa en säker och stabil IT-miljö för både forskning och utbildning.
Om Orange Cyberdefense (f.d. SecureLink)
Orange Cyberdefense är Orange groups enhet för cybersäkerhet. Vi sköter säkerhetshantering, hotdetektering och motåtgärder åt organisationer världen över.
Som Europas mest använda säkerhetsleverantör arbetar vi för att skydda friheten och bygga ett säkrare digitalt samhälle.
Vi är en säkerhetsleverantör som genom att efterforska och samla in uppgifter om hot erbjuder oöverträffad information om aktuella och kommande hot.
Med över 25 års erfarenhet av informationssäkerhet, över 250 forskare och analytiker, 17 SOC fördelade över hela världen och försäljnings- och servicesupport i 160 länder, kan vi ge globalt skydd med lokal expertis och stödja våra kunder under hela hotlivscykeln.
Om Orange
Orange är en av världens ledande telekommunikationsoperatörer med en försäljning på 42 miljarder euro 2019 och 147 000 anställda världen över den 31 december 2019, inklusive 87 000 anställda i Frankrike. Koncernen har en total kundbas på 266 miljoner kunder världen över den 31 december 2019, inklusive 207 miljoner mobilkunder och 21 miljoner kunder med fast bredband. Koncernen finns i 26 länder. Orange är också en ledande leverantör av globala IT- och telekommunikationstjänster till multinationella företag under varumärket Orange Business Services. I december 2019 presenterade koncernen sin nya strategiska plan “Engage 2025”, som styrd av socialt och miljömässigt ansvar har som syfte att göra om driftsmodellen i grunden. Samtidigt som tillväxten påskyndas och data och AI centreras i innovationsmodellen kommer koncernen att förbli en attraktiv och ansvarsfull arbetsgivare som anpassar sig efter framväxande yrken.
Orange är noterad på Euronext Paris (symbolen ORA) och på New York Stock Exchange (symbolen ORAN).
För mer information på internet och i mobilen: www.orange.com, www.orange-business.com eller för att följa oss på Twitter: @orangegrouppr.
Orange och andra Orange-namn på produkter eller tjänster som ingår i det här materialet är varumärken som tillhör Orange eller Orange Brand Services Limited.