Podcasts erbjuder en unik möjlighet att nå och engagera en företagspublik på ett sätt som få andra medier kan.
Med den höga andelen lyssnare i Sverige, kan företag som integrerar podcasts i sin marknadsföringsstrategi öka sin räckvidd och varumärkeskännedom. Och bygga trovärdiga och långsiktiga relationer med sina målgrupper.
Under de senaste åren har podcastlyssnandet ökat kraftigt globalt och i Sverige. Podden har blivit ett av de mest populära medierna i Sverige. Statistik från Internetstiftelsens undersökning ”Svenskarna och internet” visar att nära hälften av den svenska befolkningen lyssnar på podcasts, en andel som ökar årligen. Var sjätte person lyssnar på poddar varje dag. Enligt dataplattformen Statista ligger andelen podcastlyssnare i Sverige i topp i en internationell jämförelse bland 54 undersökta länder.
Podcasts är särskilt populära bland personer i åldern 15–45 år och i synnerhet bland de som är födda på 1990-talet. Andelen högutbildade och bosatta i storstäder är högre bland podcastlyssnare. De flesta podcasts på den svenska topplistan är kunskapspoddar inom olika genrer.
Med 100% av lyssnarens uppmärksamhet erbjuder podcasts ett perfekt forum för djupare diskussioner, komplexa frågor och för att förmedla kunskap. Detta samtidigt som mediet är lättillgängligt och informationen lätt att konsumera.
Genom att dela sin expertis, sina erfarenheter och insikter kan företag med riktat innehåll engagera och skapa djupare relationer och lojalitet med sin publik. Regelbundna avsnitt stärker också varumärkets synlighet och bygger en kontinuerlig dialog med lyssnarna.
En annan viktig fördel med podcasts är deras trovärdighet. Företag som använder podcastkanalen för att lyfta aktuella och relevanta ämnen kan positionera sig som en ”Thought Leader” inom sina verksamhetsområden.