Salesforce partners: Detta undrar våra kunder om AI
Hem NYHETERAI Salesforce Sverigechef: Därför växer vi särskilt kraftfullt i Sverige

Salesforce Sverigechef: Därför växer vi särskilt kraftfullt i Sverige

Publicerat av: Redaktionen

Trots skakigt omvärldsläge och en tuff global marknad fortsätter Salesforce att växa stadigt.  Faktum är att Sverige utmärker sig med särskilt stark tillväxt.

I en stor intervju berättar Sverigechefen Sven Nordquist om varför – samtidigt som han ger sin syn på det stora AI-genombrottet.

De senaste åren har varit en omtumlande tid, med pandemi, skakigt omvärldsläge och ett stort teknikskifte då AI slog igenom brett i världen. Hur ser marknadsläget i Sverige egentligen ut?

När IT-Kanalen träffar Salesforce Sverigechef Sven Nordquist under företagets World Tour-konferens i Stockholm, säger han att det råder en osäkerhet på marknaden om vart ekonomin är på väg.

Salesforce Sverigechef: Därför växer vi särskilt kraftfullt i Sverige

Sven Nordquist, Sverigechefen på Salesforce

– Våra exporterande företag i landet går lite på steroider av växelkursen och de går bra. Men det finns annan fundamenta i makroekonomin som tydligt talar om att vi befinner oss i en lågkonjunktur.

– Investeringsklimatet har blivit annorlunda de senaste 1,5-2 åren med det högre ränteläget. Det är en annan spelplan.

Sven Nordquist tillägger dock att Salesforce som bolag går fortsatt starkt:

– Både globalt och i synnerhet i Sverige. Det har varit en hel del rynkor eller tråkigheter med pandemin och krig och konflikter i omvärlden. Men för Salesforce del har det också inneburit viss medvind. Det har varit en ökad efterfrågan på det vi erbjuder inom digitalisering och förändringsresor för företag.

Hur kommer det sig att Sverige utmärker sig?

– Dels handlar det om att Sverige är väldigt IT-moget och har en infrastruktur på plats, som kan ta emot moderna digitaliserade tjänster. Men det handlar också om att många av våra företag har koll på vad de håller på med och hur deras produkter och tjänster fungerar. Sammantaget tror jag att vi ligger rätt i tiden med vårt erbjudande, med sammanhållen kunddata över hela kundresan.

Vad har Salesforce i Sverige för ambitioner på, säg två års sikt?

– Vi ska fortsätta växa kraftfullt. Dock är marknadsklimatet, som sagt, annorlunda och våra kunder är försiktigare med sina pengar.

Handlar det om att växa i antal kunder eller hos befintliga kunder?

– Både och. Vi som företag växer väldigt kraftigt i form av nya kunder. Det som för 25 år sedan började med en produkt är i dag en hel plattform med olika lösningar för olika behov längs kundresan. Där växer våra kunder gärna med ytterligare kapacitet.

Hur mycket växer Salesforce?15

– Globalt växer vi med ungefär 10 procent. Sverige växer betydligt mer kraftfullt. Det är snart tre år sedan vi genomförde vårt senaste stora förvärv, Slack, så i stort sett handlar det om organisk tillväxt.

Slack är särskilt stora i Sverige – är det också en förklaring till prestationen i Sverige?

– Sverige är faktiskt världens mest Slack-penetrerade land per capita. Ställt i paritet till vår övriga är affär är det dock en mindre del. Den växer, och det ska den fortsätta göra, men det är inte loket i den svenska tillväxten. Inte ännu i alla fall.

 Hur ser kunddialogen ut just nu när det gäller AI?

– Precis alla pratar om AI nu, naturligtvis också våra kunder. Det är fortfarande tidiga dagar. Alla försöker få grepp om det här stora skiftet och den nya eran. För oss är AI och copilot fraser i singular, vi har en copilot över vår teknologi: marknadsföring, sälj, service, kundtjänst, commerce. Det gör oss unika och det är vi stolta över.

Salesforce partners: Detta undrar våra kunder om AI– En annan dimension är att vårt sätt att prata AI med våra kunder har sin grund i våra kunders data, som typiskt sett ligger i Salesforce, men också i andra datakällor som nödvändigtvis inte kommunicerar med varandra eller är integrerade. Det vi diskuterar med våra kunder är AI som är baserad på kundspecifik data.

Sven Nordquist betonar också vikten av tillit i det här stora skiftet. Salesforce har investerat mycket i att tekniken ska vara säker och etisk.

– Man kan säga att vi ser ett stort intresse. Våra kunder har börjat testa, men det är ännu så länge få kunder som löst konkurrensfördelar eller skapat ett stort försprång med hjälp av AI.

– Vi försöker också vara tydliga med att vare sig vi eller någon annan aktör har svaret på exakt var guldgruvan finns. Det handlar mycket om att testa. Vi försöker vara ödmjuka, nyfikna och inlyssnande.

Det finns många aktörer som är stora på webb- och internetdata. Ni har djupare beteendedata – hur stor konkurrensfördel är det?

– Vi försöker göra marknadsföraren, säljaren eller supportagentens roll produktivare och mer träffsäker mot kund. Vi försöker riva silos mellan avdelningar eller grupper hos våra kunder, då vår AI är grundad i kunddata, till exempel så att en kundtjänstmedarbetare kan se köphistoriken för en specifik kund. Det är inte internetdata utan kunddata. Det är då det blir riktigt spännande.

I en keynote på scenen beskrev er chef över marknadsstrategier Ed Thompson, hur AI nu står på toppen av hajpkurvan och att det kommer att gå nedåt – känner du igen den bilden?

– Ja absolut. Jag läste en artikel nyligen om att svenska affärschefer är mer skeptiska mot AI än andra runt om i världen. Jag upplever tydligt att det var ett oerhört drag kring AI och GPT för några månader sedan, the sky was the limit. Nu har alla gått in i en mer funderande fas där det också är mer ordentliga resonemang om risker, värden och vad det är vi försöker få ut av det. Så jag känner absolut igen det.

Är det produktivitetsökningar eller innovation era vill ha ut av sina AI-investeringar, skulle du säga?

– Både och. Men i och med att vi är i en lågkonjunktursekonomi så är produktivitetsförbättringar ett väldigt hett tema. Man vill kunna göra mer med samma eller mindre resurser. Sedan kittlar det också många svenska företag att vara innovativa.

Hur ser det ut med kompetensförsörjningen på området?

– Generellt är det ont om kompetens. Lärosäten och dylikt har inte haft en chans att agera lika snabbt som utvecklingen skett. Många av våra kunder och företag har svårt att hitta kompetens som kan det här, det gäller även oss och andra stora leverantörer. Så det behövs en diskussion om att omskola eller uppskola befintliga resurser och personal.

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00